مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

پنجمین سالگرد آسمانی شدن دکتر محمد علی رادی میبدی برگزار شد

نویسنده: نرگس انصاری
ارسال شده در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۰

به مناسبت پنجمین سال درگذشت شادروان دکتر محمد علی رادی میبدی عضو هیئت مدیره مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) میبد، مسئول بخش نشست های علمی تالار استاد حکیمی و مدیر مسئول روزنامه سایبان و به پاس نکوداشت یاد و آثار پسندیدۀ ایشان، مراسم متعددی از سوی همراهان و دوستدران وی برگزار گردید. طی این مراسم از خدمات و تلاش های بی وقفه آن فرهنگی مرد و فرهیختۀ متعهد به جامعه، توسط حاضران در مراسم، تجلیل شد و برای آمرزش و آرامش ابدیش از خداوند پاداش خیر مسئلت گردید و ثواب تلاوت قرآن و صلوات و ذکر اهل بیت علیهم السلام به روح آسمانی اش هدیه شد. به دلیل تلاقی با ایام انتخابات، مراسم سالگرد از ۲۷ خرداد به جمعه چهارم تیرماه سال جاری(۱۴۰۰) موکول گردید. به همین مناسبت روز جمعه با حضور جمعی از خویشان، دوستان و ارادتمندان بر مزار آن مرحوم در گلزار بشنیغان با قرائت فاتحه و مرثیه خوانی آقای سید گلاب و ذکر مراثی اهل بیت علیهم السلام برگزار شد. همزمان ادامه مراسم همراه با مجلس زنانه در منزل آن مرحوم و با ارائه‌ی گفتاری توسط دکتر سراج الدین وحیدی در باره نقش و فعالیت های فرهنگی اجتماعی دکتر رادی در شهر میبد و استان یزد همراه شد.

جمعه شب، دنبالۀ مراسم یادبود، در موسسه فرهنگی دکتر رادی میبد برگزار گردید که با حضور مدعوین، ضمن گفتگوهای مفید پذیرایی شام به عمل آمد.

به همین مناسبت در مراسمی دورتر، پنجشنبه شب (سوم تیرماه) حجت الاسلام انصاری نیز به دلیل عدم حضور در استان یزد، در فاطمیه شهر سرکان به یادبود پنجمین سالگرد دکتر رادی در مجلس ذکر اهل بیت علیهم السلام طی سخنانی از شخصیت فرهنگی و مسئولیت شناسی آن مرحوم تجلیل کرد و توسط حاضران صلوات و فاتحه نثار گردید.

برخی از اساتید و دوستان فرهنگی دکتر رادی نیز همزمان با پنجمین سالگرد در یادداشت هایی، کوتاه یا بلند، به روح آسمانی ایشان ادای احترام کردند.

استاد محمد تقی فاضل میبدی در یادداشتی نوشت: « یاد باد آن روزگاران یاد باد.
خوش بود، لب آب و گل و سبزه و نسرین/
افسوس که آن سرو روان رهگذری بود
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت/
باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود
یاد و نام دکتر رادی عزیز در سینه ها گرم و گرامی باد.»

فرهیخته گرامی جناب آقای کاظم مجری، نیز ضمن ابراز ناخرسندی از فراهم نشدن امکان حضور خود در مراسم یادبود، در نوشته ای که به همین مناسبت منتشر کرده است با عنوان «دکتر رادی مجموعه دار  فرهنگ» به جمع‌بندی شخصیت و آرمانهای بلند دکتر رادی پرداخته است.
آقای مجری نوشته است؛ «من فکر می کنم یکی از عواملی که  معرف شخصیت هر انسانی است و می توان از این زاویه او را به قضاوت نشست آن است که ببینیم آن فرد در طول زندگی چه چیزی را “جمع “کرده است؟ چرا که با اندک توجه در می یابیم که ما آدمیان، اعم از عالم و عامی، دانا و نادان، پیر و یا جوان، زن یا مرد، تفاوتی نمی کند، همه و همه، یک “مجموعه دار ” هستیم. مشغول جمع کردن چیزی هستیم. گمان نمی کنم کسی در این خصیصه آدم ها تردیدی داشته باشد. بله همه جمع می کنیم و روز به روز بر مجموعه خویش می افزاییم.
اما تفاوت ادم ها و ارزش انسان ها در “جمع کردن “شان نیست بلکه “وجه ممیز ” انسان در آنچه ” جمع “می کند می باشد. به عبارتی باید برای نمره دادن و ارزش گذاری ببینیم آن فرد چه جمع می کند. بله برخی با استفاده از روشنایی چراغ عمر  “حسرت ها ” را جمع می کنند، عده ای “آرزوها “را، برخی “خشم و کینه و نفرت ” را در انبان ذهن و ضمیر خود انبار می کنند.
برخی به اشیاء وکالاها علاقه دارند. در موزه زندگی، موزه‌دارند. گروهی به جمع کردن “ثروت ودارایی ” روزگار می گذرانند. خلاصه، اگر با زبان قدما سخن بگوییم و معتقد به ذاتیات باشیم؛ ذات آدمی با جمع کردن همراه است  به  نحوی که انسان در این چند دهه ای که زندگی می کند، چیزی را جمع می کند.
خوب با این مقدمه می خواهم بگویم اگر از من سوال کنید که مرحوم “دکتر رادی “در زندگی چه چیزی را “جمع “کرده است می گویم دکتر در کار جمع کردن ” فرهنگ “بود. ساختمان خانه اش، دفتر کارش، جلسات شولی خورانش، دفتر روزنامه اش، موبایل دستش، دوربین همیشه بر گردنش،  همه و همه در خدمت جمع کردن فرهنگ بود. او یک مجموعه دار بود که در طول عمرش هرجا دستش رسید و هرجا امکانی یافت به جمع کردن ” فرهنگ ” پرداخت و امروز دوستانش در “سرای فرهنگی رادی میبد ” دور هم جمع شدند و یاد و نام بزرگش را بزرگ شمردند.
نمی دانم اشتباه محاسبه و یا اصلا عدم محاسبه و یا بی اقبالی بود که من بدلیل مسافرت مشهد نتوانستم در کنار دوستان و عزیزان بزرگوار میبد با حضور در این مراسم، کمترین وظیفه اخلاقی خودم را نسبت به زنده یاد  دکتر رادی «مجموعه دار بزرگ فرهنگ» ابراز نمایم.
اکنون به شیوه روز نخست از دست دادنش، تکرار می کنم و امید وارم مسئولین و شورای شهر میبد به پاس خدمات فرهنگیی این مرد بزرگ یکی از میادین شهر  را بنام رادی “نامگذاری” کنند. یاد ونامش گرامی باد.»

IMG_20210627_204420_572

Print Friendly

یک نظر بگذارید