مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

گزارشی از شب نخست مراسم فاطمیه در مجموعه

نویسنده: محمد حیدری
ارسال شده در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۱

طبق سنت هرساله با شنیدن زمزمه های یا فاطمه در جای جای شهرمان، آماده شدیم تا عزای بانوی دو عالم را در مجموعه ای که به نام فرزند ششم ایشان، امام صادق (ع) مزین است باشکوه تراز سالهای قبل برپا داریم.

سه شنبه ۱۶/۱/۹۱

امسال نیز بچه های پر از مهر و وفا که بدون هیچ چشم داشتی و فقط برای احترام به بانو در این راه ما را یاری می کنند حدود ساعت ۶ بعدازظهر با راهنمایی های حاج حسین زارع ،که به حق هرساله با تمام وجود برای بهتر برگزار شدن مراسم تلاش می کند، شروع به تمیز نمودن زمین و محوطه حسینیه کردیم.  پس از گذشت ساعتی با شنیدن نوای دلنشین اذان، نماز جماعت را به امامت حجت الاسلام سید محمد حیدری در فضایی که خلوص و پاکی …در آن موج می زد به جماعت خواندیم و بعد از آن زیلوها را آماده کردیم تا فردا یکی دو ساعت قبل از شروع مراسم بیاییم و با پهن کردن آنها و بند کردن پارچه های مشکی و سبز، آماده برپایی شب اول مراسم در شب شهادت حضرت زهرا (س) باشیم. امسال نیز با عنایات بانوی بزرگ اسلام به مدت ۵ شب در همین مکان عزاداری می کنیم.

چهارشنبه ۱۷/۱/۹۱

بالاخره موعد فرا رسید و شب نخست با برپایی نماز جماعت به امامت حجت الاسلام حیدری شروع شد. پس از اقامۀ نماز،  آقای زارعشاهی قاری و مداح خوش نوای شهر شروع مراسم را اعلام داشته و آیاتی از قرآن کریم را تلاوت نمود؛سپس درویش خوش بیان با همان نوحه های قدیمی و دلنشین خود مجلس را ادامه دادند.

ساعت ۹ حجت الاسلام شیخ محمود امامی  درباره “چرایی گریه های حضرت زهرا (س)”  گفتار خویش را آغاز نمود. وی درباره دلیل  گریه های بانوی بزرگ اسلام سخن گفت. وی  ذهن حاضران را با این سوالات وارد فضای بحث کرد.

چرا  با اینکه  حضرت زهرا (س) آگاه بود که اولین کسی است که بعد از وفات پیامبر (ص) به دیدار وی نائل می شود، باز هم  در فراق و جدایی پدر روز و شب می گریست؟

به راستی دلیل گریه ها و بی قراری ها بانوی بزرگ اسلام چه بود ؟

آیا گریه ایشان سیاسی بود؟

آیا گریه ایشان عاطفی بود؟ … ایشان پاسخ به این سوالات را به شب آینده موکول کردند….

پس از پایان سخنرانی آقای امامی،  استاد حاج سید محمد حیدری با همان لحن زیبا، صمیمی ، جذاب و قابل فهمشان سخنان خود را آغاز کرد.  ایشان در ابتدای گفتار درباره “خصوصیات اخلاقی حضرت زهرا(س)” سخن گفت…. در میانه بحث ذهن حاضران را با انتقادی سازنده به تفکر بیشتر درباره حضرت زهرا(س) برانگیخت. تفکری عمیق درباره بهره گیری از جنبه شخصیتی فاطمه(س)….  انتقاد استاد حیدری این است که چرا شیعه زهرا فقط به یک جنبه از شخصیت آن بانو توجه دارد! الگوگیری زنان در مسئله حجاب از بانوی بزرگ اسلام خود سنتی نیکوست اما چرا لااقل هم پایه مسئله حجاب به جنبه های دیگر شخصیت زهرا(س) توجه نمی کنیم؟؟ ما باید نگاهی جامع و هم جانبه به شخصیت های مذهبی خویش داشته باشیم. باید از هنر زندگی زهرا(س) در جنبه های مختلف چون توجه به انسان و انسانیت، دفاع ار حقانیت دین، حمایت از حریم امامت و مسائل خانوادگی چون همسرداری،تربیت فرزند،احترام به پدر و مادر، … بهره ای هم جانبه برده  و  در زندگی شخصی و اجتماعی خود از آن استفاده کنیم.

Print Friendly

یک نظر بگذارید