مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

گزارش سخنرانی دکتر رنانی

نویسنده: برزگری- رحیمی
ارسال شده در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۵

مهدیه برزگری:

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد در ادامه برگزاری سخنرانی های ماهانه در جهت ارتقای اندیشه اجتماعی و معارف دینی، روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه جاری میزبان سخنرانی دکتر محسن رنانی زیر موضوع توسعه اجتماعی, با عنوان:《”مادران” نخستین سرمایه گذاران توسعه》بود.
دکتر رنانی محقق، پژوهشگر، استاد و عضو محترم هیئت علمی دانشگاه اصفهان و یکی از شخصیت های تاثیر گذار در پرداختن به موضوعات اجتماعی، اقتصادی چالش برانگیز و مورد مناقشه در کشور است و تا کنون نظریه های سازنده ای در بهبود گفتمان های اجتماعی و اقتصاد سیاسی داشته است.
گزارش اجمالی از سخنرانی وی به خوانندگان سایت تقدیم می گردد :
جلسه با استقبال گرم عمومی به ویژه بانوان که به نوعی ، مخاطب خاص این سخنرانی بودند آغاز شد .
سخنران با ایراد شعری در باب ادب ، و تشکر از کنشگران مدنی و فعالین فرهنگی اجتماعی میبد سخن را آغاز کرد و با آرزوی اینکه ، این هم اندیشی ها جویباری شود برای آیندگان، گفت: در بحث امشب میخواهیم بگوییم یکی از مسائل تاریخی که ۱۱۰ سال است گرفتار آنیم مسئله توسعه و پیشرفت است . و اینکه اگر خواهان توسعه و پیشرفت در کشور هستیم باید بذر این توسعه ، در خانه و خانواده و به دست مادران کشت شود . توسعه از اجتماع ، دانشگاه و صنعت و … بیرون نمی آید . مادران نخستین سرمایه گذاران در توسعه و پیشرفت هستند .
در ایران ، از ۱۱۰ سال پیش ، زمانی که انقلاب مشروطیت شکل گرفت پیشرفت های قابل توجهی در تمام زمینه ها ، از جمله آموزش و پرورش ، قانون اساسی ، صنعت نفت ، و … صورت گرفت . ایران اصلاحات را همزمان با ژاپن شروع کرد . اما امروز ، با گذشت سالها شاهد عقب افتادگی ایران از دیگر کشورهای آسیایی هستیم . ما مقصود و نتایج در عملکردهای خود داشته ایم ولی دستاورد و توسعه قابل قبول نداریم زیرا میان نتیجه و دستاورد تفاوت است.
منابع ملی و ذخایر و تمام آنچه خلقت تولید کرد را صرف کردیم تا داعیه ای به نام توسعه و پیشرفت دست دهد و بشویم ملتی توسعه یافته و راضی از زندگی … اما اینگونه نشد .. زندگی ها بهتر نشد تصادفات ، طلاق ها ، پرونده های دادگستری کمتر نشد ..در ۱۱۰ سال گذشته ، همه مشکلات را ناشی از شاهان دانستیم ، به مرور زمان شاهان نیز عوض شدند اما باز مناسبات ، رفتارها ، خلق و خوی جامعه و حکومت عوض نشد
در واقع اشکال به خود ما ، برمی گشت .. جامعه و مردم به مرض و بیماری به نام” اختلال ارتباطی ” دچار شده بودند .. یعنی” نداشتن توانمندی ارتباط مستمر ، اخلاقی وعقلانی با دیگران … ”
این بیماری از کودکی و در خانه شکل می گیرد و درمان آن نیز در همان کودکی ست .. خانواده ای که در آن گفتگو نباشد فرزندان آن ، دیکتاتور بار می آیند .. گفتگو صرف شنیدن و گفتن نیست بلکه باید دارای چند ویژگی باشد : توانایی گوش دادن ، توانایی صبر ، توانایی تعلیق ذهن در هنگام گوش دادن به صحبت های طرف مقابل ، توانایی در تاخیر جواب به دیگران ، توانایی نقد اخلاقی و عقلانی ، توانایی پذیرش نقد ، توانایی رواداری ؛ اینکه معتقد باشیم دیگران هم میتوانند دگر اندیش و متفاوت از ما اندیشه کنند .
در واقع توانایی در گفتگو ، تمام آینده اقتصاد کشور را عوض می کند و این توانایی باید در خانه و در کودکان به دست مادران ایجاد شود … و اصلی ترین زمان این آموزش از ۲ تا ۷ سالگی است… این دوره، مادران نباید هیچ آموزش علمی ، ذهنی اعم از حفظ شعر ، قران ، مطالب علمی به کودک بدهند تمام آموزش ها در قالب بازی ست به دور از هر گونه امر و نهی .. نقطه توجه باید روی توانایی های زیستی باشد از جمله مهارت خوب حرف زدن ، شاد بودن ، بازی کردن ، دوست پیدا کردن و …..
در واقع انسان ها در کودکی پرورش می یابند … اگر میخواهیم در آینده شاهد توسعه باشیم در تمام زمینه ها باید که از همان کودکی دو توانایی مهم در ما شکل بگیرد توانایی گفتگو ، توانایی صبر …. سیاستمدار دیکتاتور و خود رای در کودکی دیکتاتور شده است …
خانواده ای که اهل بحث و گفتگو در مسائل خود هستند فرزندانشان در بزرگی به هر شغلی که در آیند قدرت تحمل و پذیرش دیگران را دارند واین یعنی توسعه …
و نسلی که در آینده ای نه چندان دور ، نه آب دارد و نه منابع طبیعی باید که از امروز این تواناییها را یاد بگیرد تا بتواند در آینده توسعه پیدا کند …

حمیده رحیمی، پیرامون این جلسه نوشته اند:
سخنرانی دکتر رنانی بسیار عالی و گیرا بود. لحن سخنرانی ایشان و البته موضوع جالب و روزآمد و سخنان علمی و پرمحتوایی که نشان از اشراف سخنران به جنبه های متفاوت بحث داشت، باعث شد که در تمام طول جلسه که تقریباً طولانی هم شده بود، صدایی از کسی شنیده نشود. به جز چند صدای زنگ موبایل که البته جای دکتر رادی بسیار خالی بود تا کمی چپ چپ نگاهشان کند بلکه متنبه شوند. خدایش رحمت کناد. و یکی از حاضران تقریبا مسن نیز که سر جلسه و با صدای نه چندان آهسته به تماسش پاسخ داد که البته با تذکر دوستان، خوش و بش و احوالپرسی با طرف مقابل را به اتمام رساند.
درباره موضوع جلسه «مادران، نخستین سرمایه گذارارن توسعه». به نظر می رسد نقش مادران در توسعه همین گونه است به شرط اینکه پدران به تمام قامت و استوار چون کوه پشتیبان خانواده و همیار همسران باشند. هنگامی که مادر به استواری پدر و سنگ صبوری او آرامش خاطر دارد و بر اوضاع زندگی و تربیت فرزندان مسلط است، می تواند در قامت نخستین سرمایه گذار توسعه اجتماعی حضوری پررنگ داشته باشد.
مباحث تربیتی کودک که دکتر رنانی در خلال سخنرانی خویش بیان نمودند، بسیار برای حضار به خصوص بانوان جالب توجه بود و کاملا آشکار بود که در بالای ۹۰ درصد از خانواده ها این اصول رعایت نمی شود. و چه خوب و پربار است جلساتی این چنین که جامعه را از ریشه و بنیان بعنی از خانواده اصلاحگری می نماید. امید که شاهد ادامه این روند باشیم.

 

دریافت فایل صوتی سخنرانی در آدرس کانال مجموعه؛

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد
کانال تلگرامی اطلاع رسانی برنامه ها، بخش ها و فعالیت های فرهنگی- علمی مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد
https://telegram.me/sheshom_saite

Print Friendly

یک نظر برای این مطلب

  1. با سلام وتشکر از آقای دکتر وحیدی که مرا با جمع پرشور مجموعه امام صادق آشنا نمود.بعد از مدتها”حضور زنده امر جمعی”را در جمعی صمیمی،فروتن وجستجو گر رویت وتجربه کردم.همانکه کلمن در کتاب “سرمایه اجتماعی”اساس وپایه تولد وشکل گیری وقوام”منِ اخلاقی” قلمداد ومعرفی کرده است.

یک نظر بگذارید