مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

شرح و تبیین مباحث “الحیات” توسط استاد سید سعید حسینی

نویسنده: زهرا فصیحی
ارسال شده در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

?”الحیاه”

فراخوان و دعوتی است
به یک بازنگری عمیق و فراگیر،
در ابعاد «هدایت اسلامی»

شرح و تبیین مباحث دایره المعارف بزرگ شیعی، اثر علامه محمد رضا حکیمی، توسط استاد سید سعید حسینی -یکشنبه ها و چهارشنبه های ماه مبارک رمضان ، ساعت ۲۲:۳۰ الی ۲۳:۳۰ در سالن علامه امینی “موسسه فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی” به آدرس میدان دروازه قرآن شهر یزد، برگزار می شود
در زیر، گزارش کوتاهی ارائه می شود از جلسه های آغازین “تبیین مباحث الحیات” که توسط استاد سعید حسینی در چهار شنبه شب ۱۹ خرداد، با شرکت جمعی از برادران و خواهران علاقمند به این مباحث برگزار شده است.
استاد با تذکر این مطلب که در چند جلسه نخست به مقدمات بحث پرداخته خواهد شد، بیان داشت؛ از مهمترین مسائل مطرح برای شناخت صحیح زندگی، شناخت “انسان” و “زمان” است.
از آنجا که انسان تنها موجودی است که توقف ندارد و می تواند تا بی نهایت پیش برود، اگر خود را نشناسد، اسیر خواسته دیگران گشته و دربند خواهد شد و حریت و آزادی خود را از دست خواهد داد.
البته در این گونه مباحث، مقصود ازشناخت زمان، شناخت روز و سال و ماه نیست بلکه منظور، زمان به عنوان ظرف تحولات و وقایع است.
وی افزود، برای شناخت صحیح زندگی باید تحولات جامعه را بشناسیم چون زندگی ما در ظرف این تحولات، صورت می گیرد و از آنجا که جوامع انسانی همه با هم مرتبطند و متأثر از یکدیگر، برای دستیابی به شناختی جامع و صحیح، باید مجموعه پدیده های عالم را مد نظر قرار داده و بررسی کنیم. مانند یک پازل که برای ساختنش تنها توجه به گوشه یا قسمتی از آن کافی نیست بلکه یک نگاه کلی و جامع هم لازم است.
از دیدگاه این پژوهشگر دینی؛ کتاب “الحیات” با رویکرد جامع به مذهب و با در نظر گرفتن اولویت ها، زندگی و حیات انسانی را ترسیم کرده است و – بر خلاف برخی افراد که اصل ها و فرع ها را از ذهنیات خود اخذ می کنند- در تعیین اصول و فروع از فرهنگ و تفکر مکتب غنی تشیع بهره گرفته است و بر این اساس باور دارد که اگر بخواهیم زندگی《معنوی》برای انسان ساخته شود، ابتدا باید زندگی《مادی》افراد فراهم باشد.

در ادامه، استاد حسینی برای تبیین این تقدم و تاخر، با اشاره به دعای شبهای ماه رمضان بیان داشت؛ در این دعا ما ابتدا رفع مشکلاتی چون؛ فقر، گرسنگی، اسارت و … را از خدا برای همه ی بندگان می خواهیم و پس از آن، اصلاح مفاسد امت اسلام را یا تغییر حال و افزایش معنویتمان را طلب می کنیم. این بدان معنی است که در مسیر تربیت عمومی جامعه انسانی، رفع فقر مادی و آنچه که ما و دیگر انسان ها در آن نقش داریم مهمتر از رفع فقر معنوی و در حقیقت پیش زمینه آن است. وی چنین نتیجه گیری کرد که پس اگر بخواهیم زندگی عامه مردم، معنای حقیقی خود را که تسلیم در برابر خداست، بیابد باید ابتدا به مادیات زندگی انسانی، سامان داده و زمینه آن را فراهم کنیم.

یادآوری می شود این جلسات با حضور علاقه مندان در طول ماه مبارک رمضان یکشنبه شب ها و چهار شنبه شب ها، رأس ساعت ۲۲:۳۰ به آدرس تالار علامه امینی، مؤسسه اخوان دستمالچی، میدان دروازه قرآن، یزد برگزار می شود.

Print Friendly

یک نظر بگذارید