مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

انتشار یک مجموعه جدید

نویسنده: گفتگو از ن-الف
ارسال شده در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

اطلاع یافتیم که مجموعه جدیدی با عنوان «سخن امروز» از سوی مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) در دست انتشار است. به همین بهانه گفت و گویی کوتاه با مسئول بخش پژوهش مجموعه امام صادق (ع)، حجت الاسلام حسین انصاری انجام گرفت . ایشان نیز با ظرافت و دقت  علمی که در گفته ها و نوشته هایشان دارند، به پرسش های ما  صمیمانه پاسخ گفتند. خوانندگان را به مطالعۀ گزارش این گفت و گو دعوت می کنیم.

۱ . می دانیم مجموعه قبلی که با عنوان “کتاب امروز” منتشر می شد به کار چکیده نویسی کتاب های مفید می پرداخت. کاری که مورد استقبال اهل مطالعه و تقدیر استادان قرارگرفته است. اکنون اطلاع یافتیم که مجموعه ای جدید با عنوان “سخن امروز” به زودی  از چاپ بیرون خواهد آمد. می خواهیم بدانیم که این مجموعه جدید با چه  هدف و انگیزه ای منتشر می شود؟

 این مجموعه هم چنان که گفتید و دیگران نیز –به یاری خداوند- خواهند دید، مجموعه ای جدید است که هدفی دیگر را دنبال می کند. مجموعۀ «کتاب امروز» به آسان سازی، روان خوانی و مختصر کردن کتاب های مفیدی که سال های گذشته به چاپ رسیده اند همت گماشته است. اما در همین حال، واقعیت دیگری که نباید فراموش کرد این است که جامعۀ دینی همواره به اندیشه هایی تازه و نوین نیاز دارد که بتواند به ماندگاری آن و پایداری و استواری اش کمک کند. ما در مجموعۀ جدید سخن امروز در پی فراهم کردن بستری برای همین اهداف برآمده ایم. اندیشه هایی که برخوردار از دو ویژگی اساسی باشند یکی نو بودن و دیگری راهگشا بودن. طبیعی است که در زمینۀ اندیشه های دینی این گونه افکار و آراء نه حجم زیادی دارد و نه چندان مورد توافق پیشین می تواند باشد. سخن تازه ای که بتواند به کار امروز بیاید معمولا فاقد اجماع و پذیرش قبلی خواهد بود. این چگونگی خود به خود می تواند وضعیت های پیش بینی نشده ای را هم پدید بیاورد که پیشروی کار را تا حدودی کند می کند. امیدوارم قالب و روش های به کارگرفته شده بتواند با وضعیت های رخ دهنده هماهنگ بشود. به همین دلایل است که نمی توان به راحتی فهرست موضوعات احتمالی این کتاب ها را از قبل به خوانندگان وعده داد. بلکه باید منتظر ماند و به نتیجه و پیامد های آن امیدوار بود.

 ۲٫ در این ایام که اولین شماره این مجموعه در دست انتشار است می شود درباره موضوع و عنوان آن بیشتر توضیح دهید؟

این کتاب با عنوان «ایمان فیلسوفان» یکی از آثار استاد علامه محمد رضا حکیمی است. این اثر پیش از این در قالب مقاله ای توسط ایشان نوشته و منتشر شده است که اکنون با اضافات جدید و به شکل کتاب عرضه می گردد. نظر به جایگاه و فضل و برتری ایشان در حوزۀ اندیشۀ دینی معاصر، شماره های اول و دوم از این مجموعه به دو اثر از استاد حکیمی اختصاص داده شده است. هم چنان که شماره های دو تا دوازده از مجموعۀ کتاب امروز نیز به آثار ایشان اختصاص یافته بود و برخی به این گمان افتاده بودند که گویا مجموعۀ امام صادق(ع) میبد در نظر دارد تنها به چکیده سازی آثار ایشان بسنده کند که البته گمان درستی نیست.

به هر روی، کتاب «ایمان فیلسوفان» با مقدمۀ اینجانب به زودی منتشر خواهد شد که نگاهی گذرا و تحلیلی به نقدهای فلسفی ایشان و تفاوت ماهوی آن با نقدهای صورت گرفته از سوی قدما و معاصران دارد.

۳٫ عنوان اولین شماره مجموعه “سخن امروز” را “ایمان فیلسوفان” نوشته علامه حکیمی بیان نمودید. استاد علامه حکیمی به  عنوان یکی از ناقدان فلسفه در عصر کنونی به شمار می رود. آیا با توجه به این دیدگاه و شخصیت علمی وی، ایشان در این کتاب به نقد فلسفه و فلاسفه پرداخته اند؟

این پرسشی بسیار جدی است که من اکنون به جای پاسخ دادن به آن، مشتاقان را به خواندن کتاب دعوت می کنم. بلکه خود دریابند که نقد وی از کدام دست است و تا چه اندازه استوار و حق گزار است. کار های ایشان را به حق باید نمونه ای از نقدهای علمی، که آراسته به اخلاق نقد و شیوه های ایمانی است به شمار آورد.

۴٫ در پایان این گفتگو اجازه می خواهم به عنوان یک سؤال  انتقادی پرسشی از شما داشته باشم که چرا در زمینه اقدامات، کلاس ها، نشست ها و کارهای پژوهشی مجموعه، فعالیت های تبلیغاتی چندانی در سطح حتی استانی و بلکه شهری صورت نمی گیرد و بسیاری از فعالیت  های این مجموعه اظهار بی اطلاعی می کنند؟

این پرسش را باید از مسئولان اجرایی و ترویجی مؤسسه پرسید و پاسخ مناسب را شنید اما باید توجه داشت که نباید سهم رسانه های عمومی را در این میانه فراموش کرد. و این سهم کوچکی نیست. به نظر می رسد با توجه به امکاناتی که در اختیار مؤسسه بوده است تا کنون -به لطف الاهی- پیشرفت خوب و مناسبی داشته است. شما در هفته نامه های متعدد شهرستان و روزنامه های آن هیچ سطری از اخبار این مجموعه نمی بینید با این حال میزان حضور مردمی و ارتباط فرهیختگان با آن از سطح بالا و قابل قبولی برخودار است که جای سپاس از همۀ تلاشگران دارد.

با تشکر و سپاس فراوان از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

Print Friendly

۴ نظر برای این مطلب

  1. جزاکم اللاه خیرا

  2. نظر جناب انصاری درباره علامه حکیمی بسیار منصفانه و آموزنده است.
    موفق باشید.

  3. سلام و خسته نباشید.
    از جناب انصارى و همکاران ایشان در مجموعه تشکر فراوان داریم.
    موفق باشید

  4. جناب انصاری لطفا یه تکونی به این گروه پژوهشتون بدین یا لا افل یه خبرى از فعالیتهاش اعلام کنید

یک نظر بگذارید