مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

برگزاری اولین کلاس کار گروه پژوهش در سال ۹۲

نویسنده: محمد حیدری
ارسال شده در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۲

شایسته است در سالی که پیش رو است طراوت و تازه گی طبیعت با شکوفایی اندیشه های ناب گره بخورد… دوباره در سال جدید با اعضای کار گروه پژوهش گرد هم آمدیم تا مجموعه ای باشیم که در طرح دیدگاه ها و افکار نو یاریگر هم بمانیم.
اولین جلسه گروه پژوهش مجموعه در سال جدید روز دوشنبه ۱۹/۱/۱۳۹۲ با حضور تنی چند از پژوهشگران تشکیل گردید. در این جلسه، ابتدا استاد انصاری با تبریک به مناسبت شروع سال نو و طلب خیر و خوبی برای پژوهشگران مجموعه، اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تلاش محققان باز هم سالی پربار برای گروه پژوهش در پیش رو  باشد…
سپس اعضای کار گروه پژوهش روند پیشرفت کار و مطالعات خود در زمینه موضوعات پژوهشی در دست اقدام را اجمالا شرح داده تا  موانع و مشکلات به بحث و گفتگو گذاشته شود.
یادآوری می شود که در مجموعه کار گرو پژوهش با تلاشها و پیگیری های استاد انصاری جمعی فراهم آمده اند که فعالانه و کوشا به دنبال یافتن مباحث نو در حوزه موضوعات اعتقادی و اجتماعی هستند. تا کنون نیز در این راستا مقالاتی علمی و مستند فراهم آمده است که از ویژگی های آشکار این مقالات نوبودن موضوع ، مستند بودن، کم حجم بودن و قابل استفاده بودن این نگارش ها برای نسل جوان امروز است.
در این جلسه تنی چند از خواهران پیش نویس مقالات خود را پیرامون مسایلی چون؛ زندگانی سیاسی پیشوای هفتم(ع)؛ تعامل امنیت و عدالت؛ مطالعات زنان… برای بازبینی و اصلاح مقالات خود ارائه دادند که پس از بررسی اشکالات یک به یک طرح و بررسی شد.
در ادامه ایشان برای آشنایی پژوهشگران و دسترسی سریع و آسان آنان به منابع پژوهشی و نحوه جستجوی کتاب های مورد نیاز برای کارهای تحقیقی، سایت کتابخانه های ایران http://www.lib.ir/LibView/default.aspx را پیشنهاد و معرفی کرد.
به منظور آگاهی خوانندگان این گزارش، یادآوری می شود این پایگاه اینترنتی وابسته به مؤسسه دارالحدیث است که از تمامی کتابخانه های تخصصی و عمومی کشور عضویت می پذیرد. در  این سایت ارائه فهرست اطلاعات کتابخانه ها بدون هیچ گونه دخل و تصرفی صورت می گیرد. پیوستن بیش از ۱۰۰ کتابخانه جدید و درج اطلاعات آنها در پایگاه و دسته بندی کتابخانه ها در گروه های: تخصصی، دانشگاهی، حوزوی و عمومی، گام بزرگ دیگری برای گسترش پایگاه بوده است. این سایت در سال ۱۳۹۰ در بخش پایگاه ها و وبلاگ ها به عنوان «برترین جستجوگر» در جشنواره رسانه های دیجیتال حائز رتبه اول گردید.
سایت مذکور کوشیده است تا محققان و دانش پژوهان را در دسترسی به منابع کتابخانه ای مورد نیازشان یاری نماید. این تلاش، رونق فرهنگ کتابخوانی، تسهیل فعالیت های پژوهشى، استفاده از منابع کمتر شناخته شده و معرفی کتابخانه های غنی و حاوی منابع با ارزش و در دسترس را در پی داشته باشد.
استاد هم چنین یادآوری کرد چند سال پیش که معاونت پژوهشی مؤسسه فرهنگی ، تحقیقاتی اخوان دستمالچی را به عهده داشته اند کتابخانه “الغدیر” آن مؤسسه را با همکاری دبیر  سابق آقای شکرانه به عضویت سایت کتابخانه های ایران  www.lib.ir ىرآورده اند. ایشان اظهار امیدواری کرد که سفارش مؤکدشان در دو سال گذشته برای ثبت عضویت کتابخانۀ مجموعه امام صادق(ع) نیز در سال جاری انجام پذیرد.
استاد به پژوهشگران توصیه کرد که از چنین پایگاه هایی جهت مستند شدن مقالات و سرعت بیشتر در کار استفاده نمایند. ایشان لزوم آشنایی اعضا را با چنین پایگاه های اطلاع رسانی معتبر  ، جهت دست یابی به نتایج بهتر در تحقیق و پژوهش را امری ضروری دانست.
استاد در ادامه کلاس به چگونگی استفاده از نوشته های نویسندگان در نگارش مقاله اشاره کرد:  سعی کنید که ذهن خود را کلیشه ای نکنید، یعنی ذهن خود را به آنچه نویسنده ای در کتاب یا مقاله ای نوشته است، محدود ننمایید. بلکه یافته های آنان را نقطه آغازینی برای فکر و تأمل قرار دهید.
وی افزود: تلاش کنید موضوعات را به گونه ای طرح کنید که ذهنیت نسل امروز آن را باور بیاورد و اندیشه و فکر او بتواند آن را به خوبی دریافت کند. با انتخاب های نو و تازه در محتوا و قالب بیان و عرضه و به سخنی دیگر با به روز کردن این گزینشها و هماهنگی با ادبیات و فرهنگ زمانه ، باعث جذب جوانان باشید.
 در پایان کلاس نیز پژوهشگران نماز مغرب و عشاء را به امامت استاد برپاداشتند. 

Print Friendly

یک نظر بگذارید