مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

برپایی مجلس ترحیم درگذشت استاد شیخ علی حکیمی در بیت‌الزهراء(س) میبد

نویسنده: محمد حیدری
ارسال شده در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۰

اِنّا للّه و انا الیه راجعون

در اوج اندوه و ناباوری، حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ علی حکیمی، صبح روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ در شهر مقدس مشهد دیده از جهان فرو بست و به لقای الهی پیوست. شیخ علی آقای حکیمی یکی از سه مؤلفان دائره المعارف  الحیات و برادر گرانقدر علامه محمدرضا حکیمی و از منادیان مکتب معارفی خراسان، مکتب تفکیک و از شاگردان آیت الله شیخ مجتبی قزوینی(ره) بود. شیخ علی حکیمی در کنار اخوان مکرم خود، یکی از ایده پردازان و یاوران مجموعه فرهنگی امام صادق علیه السلام میبد به شمار می رفت و از نظرگاه‌های مشورتی ایشان در طی سالیان احداث و فعالیت این مجموعه همواره بهره برده شده و حضور و بازدید آن مرحوم از مجموعه امام صادق(ع) راهگشا و دلگرم کننده بوده است. جمع بزرگی از دست اندرکاران مجموعه در مراسم تشییع و خاکسپاری آن عالم ربانی و هدایتگر روشن نگر،حضور یافته و به بازماندگان حضوری عرض تسلیت داشتند.
برای بزرگداشت مقام بلند آن مرحوم به همین مناسبت مجلس یادبودی از سوی مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، در شب جمعه مورخ ۲۴ تیرماه۱۴۰۰و همزمان با لیله الدفن آن عالم ربانی در بیت الزهرا بشنیغان میبد-یزد با حضور دوستان و ارادتمندان و با حضور مردم مؤمن و قدرشناس میبد به پاس تجلیل از خدمات ایشان به جهت اعتلای فرهنگ تشیع برگزار شد.
در این مراسم نماز مغرب و عشا به امامت حضرت حجت الاسلام استاد حاج سید محمد حیدری اقامه شد و پس از آن نماز لیله الدفن برای آن عالم ربانی توسط جمعیت نماز گزار اقامه گردید.
در ادامه پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید، حجت الاسلام حاج شیخ محمود امامی در آغاز سخنان خود چنین گفت:
«دوستان نماز لیله الدفنی که خواندید برای یکی از اساتید بزرگوار ما-مرحوم شیخ علی آقای حکیمی-بود که این عالم بزرگ دیروز از دنیا رفتند و امروز صبح در مشهد در جوار حرم نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شدند؛ خداوند به حق محمد و آل محمد بر درجاتشون بیفزاید؛او را با اولیای معصومین محشور بگرداند؛مرحمت کنید برای شادی روح ایشان یک حمد و قل هو الله با صلوات قرائت بفرمایید…»
حجت الاسلام امامی در ادامه سخنان خود به دلیل جایگاه مرحوم شیخ علی حکیمی در حوزه حدیث پژوهی شیعه، به اهمیت کتاب گرانقدر تحف العقول پرداخت و مخاطبان را به تهیه چنین کتاب های ارزشمندی ترغیب کرده و آنان را به مطالعه بالینی چنین آثاری دعوت کرد.
در پایان منبر پس از ذکر مصائب سیدالشهدا(ع) و در فضایی معنوی از خداوند کریم برای روح آن مرحوم، علو درجات و برای اخوان و بازماندگانش طلب صبر و اجر کرد.
در پایان نیز از شرکت کنندگان در مراسم بر سر سفره متبرک به نام اهل بیت(ع) پذیرایی گردید.

21071101000549_Org

در بخش هایی از زندگینامه خودنوشت استاد شیخ علی حکیمی آمده است:
«این کمترین، علی حکیمی، در سال ۱۳۲۲ شمسی، در مشهد متولد شدم. در شش سالگی چند ماهی برای آموزش قرآن به مکتب رفتم و سوره‌هایی از قرآن را آموختم. پس از مدتی در سنین چهارده سالگی برای فراگیری علوم اسلامی راهی حوزه و مدرسه نواب شدم، و نزد برخی از طلاب و فضلا مقدمات را آموختم… دوره رسمی ادبیات عرب را حدود چهار سال در محضر استاد ادیب نیشابوری بودم.
پس از پایان دروس استاد ادیب نیشابوری، معالم الاصول را نزد استاد آیت‌الله حاج میرزا حسن صالحی خواندم… همچنین بخشی از رسائل شیخ انصاری و لئالی را نیز خدمت ایشان بودم. شرح لمعه را در محضر آیت‌الله حاج میرزا احمد مدرس فرا گرفتم… مباحث عمده رسائل، مکاسب و کفایه را نزد این اساتید خواندم: مرحوم آیت‌الله حاج شیخ کاظم دامغانی، مرحوم آیت‌الله علمی اردبیلی و مرحوم حجه‌الاسلام میرزا محمد اشکذری…
برای فلسفه و کلام و معارف و اخلاق در درس‌های مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی (ره) شرکت میکردم، و همچنین در معارف، در درس اخوی بزرگ، استاد محمدرضا حکیمی نیز حضور می یافتم… درس خارج فقه و اصول را در محضر آیت‌الله وحید خراسانی بودم. همچنین در درس مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالحسن شیرازی و آیت‌الله میرزا علی آقا فلسفی نیز شرکت میکردم…»
مسئولین سایت ششم و نویسندگان و پژوهشگران دینی وابسته به مجموعه فرهنگی امام صادق علیه‌السلام میبد، این ضایعه جبران ناپذیر و فقدان خسارت‌بار برای فرهنگ و پژوهش شیعی را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت عرض نموده و برای آن عالم فرزانه علو درجات از خداوند مهربان مسئلت دارند و برای بازماندگان به ویژه استاد علامه محمدرضا حکیمی و استاد شیخ محمد حکیمی سلامتی و طول عمر و دوام خدمت طلب می کنند.

تصاویری از مراسم ترحیم شیخ علی حکیمی در بیت الزهرا (س) میبد

IMG_20210717_180249_037 IMG_20210717_180243_267 IMG_20210717_180236_980 IMG_20210717_180203_253 IMG_20210717_180226_853 IMG_20210717_180231_584 IMG_20210717_180231_584

 

Print Friendly

یک نظر بگذارید