مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

گزارشی از فعالیت پژوهشهای دینی در سال ۹۹ و چشم انداز پیش‌رو

ارسال شده در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

مسئول گروه پژوهشهای دینی مجموعه امام صادق(ع) میبد در جمع بندی فعالیت سال گذشته این بخش، ضمن ابراز رضایتمندی از فعالیت پژوهشگران وابسته به این مؤسسه، از کاهش فعالیت ها به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور سخن گفت. وی افزود که با وجود شرایط حاد، برگزاری نشست «بانوی پیامدار کربلا» را در پاسداشت وفات حضرت زینب(س) که با حضور گروههای پژوهش دینی یک و دو در اسفند ماه سال ۹۹ و با رعایت موازین بهداشتی در تالار علامه حکیمی صورت گرفت از موفقیتهای سال گذشتۀ گروههای پژوهشی برشمرد.

حجت الاسلام انصاری با یادآوری ارزش حسابرسی و دقت در عملکرد گروههای زیر مجموعه پژوهش، برای سایت ششم نوشت: بعد از این میزان خود شو/ تا شوی موزون خویش. قال رسول الله (صلی الله علیه وآله): «حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الْأَکْبَر.» پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: پیش از آنکه به حساب شما برسند، به حساب خودتان رسیدگی کنید، و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید خودتان را بسنجید، و براى عرضۀ بزرگ آماده شوید.» (وسائل الشیعه، الشیخ حر العاملی، ج ‏۱۶، ص ۹۹)

طی سالهای اخیر دو زیر مجموعه پژوهش دینی که افتخار کار با آنها را دارم، خروجی آثار و مقالات و چکیده سازی های انجام شده توسط آنان در سایت ششم منتشر می شود. نشست گروههای نامبرده به صورت مستمر، یکی در بخش پژوهش مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد و دیگری در خانۀ شادروان دکتر قاسمی یزد، برگزار می شود. جای خوشوقتی است که باز هم با همت دوستان ایمانی و مدد و لطف خداوندی در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونایی به تشکیل جلسات ‌پژوهشی اقدام کرده و گامی برای انجام خدمتی ناچیز در آستان قرآن و اهل بیت علیهم السلام برداشتند. در نتیجه باز هم بحمد الله کارنامۀ مثبتی در سال ۹۹ از خود برجای گذاشته اند. هر چند در مجموع، در مقایسه با سال گذشته، با کاهش جلسات و مقالات همراه بوده است.

آمار کاهش فعالیت ها در سال ۹۹ و به دلیل قرنطینه های اجتماعی به تفصیل هر دو گروه از این قرار است:

الف؛ گروه پژوهشهای دینی یک،
طی سال ۹۹ موفق به برگزاری ۹ جلسه پژوهشی گردید که با ۶۱٪ کاهش نسبت به وضعیت سال قبل(۹۸) قرار دارد. در زمینۀ تألیف و نگارش مقاله یا چکیده نیز با شمار ۳۳ نوشتاری که انتشار یافته است، نسبت به سال قبل(۹۸) حدود ۴۰٪ کاهش نشان می دهد.

ب؛ گروه پژوهشهای دینی دو،
طی سال ۹۹ موفق به برگزاری ۷جلسه پژوهشی گردید که با ۴۶٪ کاهش نسبت به وضعیت گروه در سال قبل(۹۸) قرار دارد. این گروه همچنین در زمینۀ تألیف و نگارش مقاله یا چکیده نیز با شمار ۱۱ نوشتاری که انتشار یافته است، نسبت به سال قبل(۹۸) حدود ۵۴٪ کاهش نشان می دهد.
انصاری تدوین بیش از ده مقاله و چکیده در ماه نخست از سال جدید را شروعی دلگرم کننده خواند که تا کنون برخی از آنها تصحیح و بازبینی شده و برای استفاده عمومی در سایت ششم بارگذاری گردیده است. ایشان همچنین از آغاز برنامه پژوهشی در سال جاری(۱۴۰۰) با برگزاری اولین جلسه پژوهشهای دینی ۱ و ۲ در روزهای ۲۳ و ۲۴ فروردین در یزد و میبد ابراز خرسندی کرده و اظهار داشت: بر اساس جدول برنامه ریزی شده، انتظار می رود در سال جاری سه اثر دیگر برای چاپ و انتشار آماده سازی شود و در صورت بهبود شرایط عمومی، دو نشست در زمینه گفتمان عاشورا و فاطمیات، به صورت جداگانه توسط گروههای پژوهشی یاد شده برگزار گردد. لذا با امید کسب پاداش الهی در این مسیر و تحصیل رضایت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، برای همۀ همراهان گرامی، در سال جدید توفیق بیشتر و خدمت شایگان از خداوند مهربان، مسئلت می شود.

Print Friendly

یک نظر بگذارید