مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع)

نویسنده: چكيده: سيدابوالقاسم آقايی ميبدی (پژوهشگر مجموعه)
ارسال شده در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

پدیدآورده (اصل مقاله) : یوسفیان، نعمت الله، علوم سیاسی :: حصون :: تابستان ۱۳۸۶ – شماره ۱۲، From ۱۱۲ to 132.

اشاره

بشر هنوز تابش خورشید فروزانش را به انتظار نشسته است و دیری نمی پاید که لحظه ی انتظار به سر آید و عطر دل انگیز ظهورش، زندگی بشر را بهاری کند و سرسبز ی و خرّمی و طراوت و نشاط را به انسانها هدیه دهد.
وقتی حضرت مهدی (ع) بیاید حاکمیت و نظام سیاسی جهان را دگرگون می سازد. ظلم و استکبار، کفر و شرک و نفاق را ریشه کن می کند. آیین محمدی (ص) را در جهان مستقر می نماید و همه ی عالم را زیر پرچم توحید، به سعادت می رساند. امنیت جهانی بر قرار می سازد، اقتصاد جهانی را متحول می کند. زمینی در جهان نمی ماند مگر اینکه سرسبز و خرم می شود و خیر و برکت از همه جا می بارد. علم و فرهنگ مردم جهان را دگرگون می سازد. فنّاوریِ ارتباطات به درجه ای می رسد که زمین زیر پای مردم طی می شود و دربهای جهان به رویشان باز می گردد …

یاران حضرت مهدی (ع)

یاران امام زمان (ع) چند دسته اند. دسته ای از آنان، یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حضرت هستند که تعدادشان ۳۱۳ نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه ی ۸ سوره ی هود از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد می کند. هرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند و بدون حضور اینان قیام مهدی (ع) شروع نمی شود.
دسته دوم از یاران حضرت طبق روایات ۱۰ یا ۱۲ هزار نفرند. وقتی این حلقه کامل شد، حرکت و قیام آغاز می شود.
حلقه ی سوم از یاران، مؤمنانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود.
۱- ماهیت یاران خاص
طبق روایات، مشخصات ظاهری یاران خاص امام زمان (ع)، اسم، نسب، شغل، زبان و القاب آنان در صحیفه ای ثبت شده و نزد حضرت موجود است.
امام جواد (ع) به نقل از پدران بزرگوارش:
همراه قائم صحیفه ی مهر شده ای هست که اسامی یارانش همراه با ویژگیها، شهر، زینت و کنیه هایشان در آن نوشته شده است.
امام باقر (ع): سیصدو اندی نفر، به تعداد اهل بدر (۳۱۳نفر) در میان رکن و مقام با قائم (ع) بیعت می کنند که نجبای مصر، ابدال شام و اخیار از اهل عراق در میان آنهاست.
امام علی (ع): گروهی از مردان الهی دور او گرد می آیند، دعوتش را بر پای می دارند و یاری اش می کنند. آنها وزیران او هستند که سنگینی مسائل کشوری را بر عهده می گیرند و او را در مسئولیت بزرگی که خداوند به عهده اش گذاشته، یاری می کنند.
بر اساس بعضی روایات پنجاه نفر از این افراد را زنان تشکیل می دهند.
۲- مأموریت یاران خاص
جنگ با ستمگران، اولین مأموریت یاران حضرت، جنگی تمام عیار با ستمگران عالم است که در آغاز انقلاب بزرگ حضرت، در رأس همه کارهای قرار دارد.
مبارزه با انحرافها، تحریفها و برداشتهای نادرست از دین دومین مأموریت یاران خاص امام زمان (ع) در آغاز انقلاب، مبارزه کردن با انحرافها، تحریفها و برداشتهای نادرست از دین و مذهب است. عوامل اصلی این انحرافات سه دسته ی صاحبان زر (سرمایه داران و اشراف)، صاحبان زور (حکومتهای غیر اسلامی و به ظاهر اسلامی) و صاحبان تزویر (روحانیون وابسته و دنیا پرست و جیره خوار حکومتها و طبقات اشراف).
امام صادق (ع): آزاری که قائم (ع) به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان می بیند، به مراتب سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر (ص) از مردم جاهلیت دید. راوی گوید، این چگونه می شود؟ امام فرمود: پیامبر به میان مردم آمد در حالی که آنها سنگ و صخره و چوب و تخته های تراشیده (بتهای چوبی) را می پرستیدند. ولی قائم ما که قیام کند مردمان همه از کتاب خدا برای او دلیل می آورند و آیه های قرآن را تأویل و توجیه می کنند.
مأموریت یاران خاص حضرت در اینجا عبارت است از افشای خطوط انحرافی و جریانات فکری منحرف، پاسخگویی منطقی و مستدل، روشنگری و تبین درست آموزهای دینی و نیز جنگیدن با کسانی که دست از افکار و اندیشه های نادرست خویش بر نمی دارند و حق خالص و اسلام ناب را نمی پذیرند.
یاران خاص مهدی (ع) در پرتو تعالیم امام خویش، به شناختی دست می یابند که هیچ اشتباه و انحرافی در آن وجود ندارد.
عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت، مأموریت دیگر یاران خاص این است که پس از اقتدار یافتن حضرت مهدی (ع)، مسئولیت اداره ی کشورها را از جانب ایشان بر عهده می گیرند و هر کدام عازم منطقه ای می شوند و پایه های مستحکم بنای رفیع حکومت جهانی مهدوی را بنا می نهند و به عمران و آبادی کشورها می پردازند و عدالت اسلامی را بر قرار می سازند.
امام صادق (ع): حضرت مهدی (ع) یارانش را در همه ی شهرها می پراکند و به آنها دستور می دهد که عدل و احسان را شیوه ی خود سازند. حضرت، آنان را فرمانروایان کشورهای جهان می گرداند و به آنها فرمان می دهد که شهرها را آباد سازند.
۳- ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع)
این ویژگیها بر اساس روایات در سه محور کلی می توان مورد بررسی قرار داد.
الف- ویژگیهای ظاهری، امام باقر (ع) : یاران قائم همه جوان اند و پیر مرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غذا، و کم ترین چیز در غذا نان است. بعضی دیگر از روایات به رنگ، قد و اندازه، زیبایی و لباس پرداخته است. و برخی دیگر از روایات نیز به جنسیت تعدادی از یاران خاص پرداخته و ذکر می کند پنجاه نفر زن همراه آنان است.
ب- ویژگیهای نفسانی، خصوصیاتی مانند علم و معرفت، ایمان، خشیت الهی، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت، عبادت و بندگی، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده داری، شرح صدر، صبر و شکیب و …
ایمان، در نظام حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می تواند مثل کلیدی قفلهای بسته را در همه ی موارد و مسایل باز کند. بدیهی است که همین قوت ایمان است که در میدان عمل، قدرت مدیریت و فرماندهی را پدید می آورد؛ ایمان به خدا، ایمان به راه، هدف و آرمان حاکمیت جهانی توحید و عدالت، احساس فداکاری در راه هدف و خویشتن را جزو حزب الله و جندالله دانستن.
طهارت و تقوا، یک رکن مدیریت ایده آل است. یاران خاص مهدی (ع) به جهت برخورداری از طینتی پاک و طهارت و تقوای ستودنی از انواع فسادی که حکومتها دچار آن می شوند مبرّا هستند.
امام حسن عسکری (ع) ویژگی یاران خاص مهدی (ع) اینگونه بیان می کند.: خداوند آنها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگی نفاق پیراسته، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشان برای پذیرش احکام دین آماده … به آیین حق گرویده و در راه اهل حق گام سپرده اند.
امام صادق (ع): خداوند با دست قدرت خود بر شکم و پشت آنها، می کشد، دیگر هیچ حکمی بر آنها دشوار نمی نماید.
علم و معرفت، بدیهی است که کابینه ی مهدی (ع) برای اداره ی حکومت جهانی اش از تمام آنچه لازمه ی مدیریت ایده آل است، برخوردارند، چنانکه امیر مؤمنان (ع) فرمود: ای مردم! سزاوارترین کس در امر حکومت و مدیریت، قوی ترین آنان و آگاه ترین آنها به امر خدا در آن است.
معرفت الهی، یاران خاص حضرت علاوه بر توانمندی های مدیریتی، اهل سیر و سلوک معنوی هستند و از مراتب بالای معرفت الهی برخوردارند.
امام صادق (ع): عارفان به خداوند متعال از اهل حقایق که از روی کشف و شهود ربّانی عارف به خدا هستند، با او بیعت می کنند.
امام باقر و صادق (ع) از امام علی (ع) در توصیف آنان می فرمایند: مردانی که خدا را به حقّ شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان هستند
معنویت، پشتوانه ی انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع)، معنویت است.
امام باقر (ع): چون حضرت مهدی (ع) برفراز نجف برآید به یارانش خطاب می کند: امشب را به عبادت به روز آورید. آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگاه خدا تضرّع می کنند.
بصیرت، یاران مهدی (ع) از شمّ سیاسی فوق العاده بالا، آگاهی به زمان و مکان، تحلیل سیاسی از مسایل جهانی و در یک کلمه از بصیرت و روشن بینی قابل توجهی برخوردارند.
دارای قدرت روحی و صبر و شکیب، جنگ با مستکبران عالم و در افتادن با کفر و شرک و نفاق تحمّلی بسیار بالا می خواهد. یاران خاص حضرت دلی دریایی دارند، امواج متلاطم شداید و سختیها دل آنها را نمی لرزاند. آنان بر هر مشکلی که می تازند آن را رام خود می سازند. اگر به کوهها هجوم برند آنها را از پای در می آورند. آنان گروهی هستند که با صبر و شکیب خود بر خدا منّت نمی نهند.
روحیه ی شهادت طلبی، یاران حضرت شیفته ی لقای الهی و عاشق شهادت اند و آرزو می کنند که در راه خدا به شهادت برسند.
ج.ویژگیهای عملی و رفتاری، 

– سادگی و بی پیرایگی، یاران مهدی (ع) جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند. با دبدبه و کبکبه ی ظاهری و تشریفات چشم پرکن نیستند. از این رو، در میان زمینیان ناشناخته اند، در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤمنان ارزشمند هستند.
امیر مؤمنان در وصف آنها می فرماید: گروهی با کافران به نبرد می پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند.
– جدیّت در کار و تلاش روزانه، یاران مهدی (ع) به تعبیر شهید بهشتی شیفتگان خدمت اند نه تشنگان قدرت. آنان برای کار در حکومت جهانی مهدی موعود (ع) و تحقق بخشیدن به منویّات امام زمانشان سر از پای نمی شناسند. آرام و قرار ندارند. یاران مهدی (ع) مردانی هستند که شبها نمی خوابند و یا به قدر اندک می خوابند. آنان راهبان شب اند و شیران روز. در میدان کار و تلاش همانند شیری ژیان ایفای نقش می کنند.
– ساده زیستی، یاران مهدی (ع)‌زندگی معمولی دارند. آنها با امامشان پیمان بسته اند که همانند او ساده زندگی کنند، غذای ساده بخورند، لباس ساده بپوشند، وسیله ی نقلیه ی معمولی سوار شوند، به مقدار کم قانع باشند. امام صادق (ع) در باره ی ساده زیستی حضرت مهدی (ع) می فرماید: به خدا سوگند! او جامه ی درشت می پوشد و خوراک خشک و ناگوار می خورد.
– ولایتمداری، آنان علاوه بر عشق و دلدادگی در برابر امام زمان (ع)، در اطاعت از فرامین ایشان عینیت می یابد. آنان بازوان پرتوان مهدی (ع) و در برابر او سلم محض و مطیع محض هستند. تمام تلاش آنها همین است که فرامین امامشان را اجرا کنند. آنها مهدی (ع) را محور، قلّه و چشم انداز تمام حرکتها و جهت گیریهای خود می دانند و در راستای کمک به آرمانها و منویات و تدابیر او گام بر می دارند.
– انضباط و روحیه ی تشکیلاتی، امام علی (ع) این ویژگی آنان را این گونه ستوده است: گویا آنان را می نگرم که هیأتی یکسان و قد و قامت برابر دارند. جمال و برازندگی و لباس آنان نیز مثل هم است.
اتحاد و انسجام و برادری، روح برادری، اعتماد، همدلی و یکرنگی بر آنان حاکم است.
– روحیه ی حماسی و سلحشوری، آنان سپاه غضب و مظهر خشم الهی اند که در آخرالزمان برای حضرت مهدی (ع) خواهند آمد، آنان در کارزار همانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده و هیج چیز جلودارشان نیست. اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از موانع می گذرند و خاکریز دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند.
عدالت پیشگی و دادگری، از مأموریت یاران خاص اجرای عدالت در ممالک است. امام کاظم (ع) در تفسیر آیه ی «یحیی الارض بعد موتها» فرمود: نه اینکه خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانی را بر می انگیزد تا عدالت را زنده کنند و زمین در پرتو آن عدالت زنده می شود.

Print Friendly

یک نظر برای این مطلب

  1. با سلام وتشکر از مدیران سایت
    به خاطر انتخاب چنین مقاله ای و نیز سپاس از چکیده کننده که به خوبی مطالب اصلی و نکات قابل استفاده را گلچین کرده است!
    به امید ظهور و فرج آن یار غائب از نظر…
    این قسمت از مقاله خیلی برایم جالب بود،چون همیشه در دوران زندگی برایم سوال بود که چرا برخی از بزرگان و علما و اهل معرفت و اهل علم و آگاهی را که یا خود دیده ام یا وصف آنان را شنیده ام …در میان جامعهو عموممردم ناشناخته اند و از آنها تکریم نمی شود و یا حتی گاهی پیش آمد و توفیق داشتم که در معیتشان بودمو کسانی خیلی بی توجه و عادی با آنها برخورد می کردند…که این قسمت از مقاله و این روایت همه آنها سوال و ابهام را برایم روشن کرد…
    آری آنان برای اهل آسمان شناخته اند و برای اهل زمین نه!!!
    «یاران مهدی (ع) جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند. با دبدبه و کبکبه ی ظاهری و تشریفات چشم پرکن نیستند. از این رو، در میان زمینیان ناشناخته اند، در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤمنان ارزشمند هستند…»
    و همچنین اینکه در این مقاله و باتوجه به روایات یاد آور شده که بخشی از یاران حدود ۵۰ نفر ازآنان از زنان می باشند…و این سند روشنی است بر بها دادن و ارزش کذاشتن شیعه به حقوق زنان و برابر بودن زن و مرد در پیشگاه خداوند و اهل بیت(ع)

یک نظر بگذارید