مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

گزارش نشست علمی شیخ کلینی و کتاب الکافی

ارسال شده در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۲

روز گذشته نشست علمی یک روزه در تالار علامه حکیمی با حضور جمعی از علاقه مندان برگزار شد.

در ابتدای مراسم آیاتی از کتاب وحی توسط آقای جواد طالبی تلاوت شد. پس از آن یکی از پژوهشگران مجموعه خانم حیدریه متنی ادبی را در زمینه  فراز و نشیب های زندگی این محدث بزرگ قرائت نمودند. پس از آن استاد انصاری پیرامون شخصیت بزرگ این محدث نام آور سخن گفتند. ایشان در ابتدای سخنان خود گزارشی از روند برگزاری این نشست و علت برگزاری آن دادند:

از آن جا که فکر بزرگداشت متفکران بزرگ دینی و ملی باید در جامعه تقویت و ترویج شود، در سال جاری بخش پژوهش مجموعه از اردیبهشت ماه  که یکی از روزهای آن با نام روز بزرگداشت شیخ کلینی نامگذاری شده است در اندیشه فراخوان مقاله و برگزاری نشستی علمی بود که سرانجام این تصمیم به دلایل مختلفی به مهرماه کشیده و اجرا شد. هدف اولیه نشست، پاسخگویی به برخی شبهه ها بود که در فضای مجازی در ارتباط با کتاب کافی اولین مجموعه بزرگ حدیثی شیعه منتشر می شود. هم چنین کمک به شناخت بیشتر نسل حاضر از جایگاه شیخ کلینی و اثر ماندگار وی که بسیاری هنوز از عمق و زوایای کار سترگ وی چندان آشنا نیستند. گر چه مقالات سودمندی در مجلات و کتاب برای مطالعه در دسترس هست اما هنوز بسیاری نکات و ویژگی های علمی پیرامون این شخصیت و اثر نفیس وی ناگفته مانده است. به همین انگیزه ها در گروه پژوهشی مجموعه امام صادق(ع) شماری موضوعات متنوع در ارتباط با زوایای مختلف زندگی شیخ کلینی مطرح گردید.

استاد بحثی جذاب و آموزنده را در این باره آغاز کرد که گفتن از شیخ کلینی ادای ادین به آیین و ملیت است. خدمتی است به اسلام و تشیع و ایران. زیرا کلینی هم چنان که به اوج اندیشۀ تشیع و خالص مانی تفکر اسلامی خدمت شایان کرده است به همان اندازه نیز در هزاره پیشین و در آغاز قرن سوم هجری نام و آوازۀ دانشمندان ایرانی را در عرصۀ دانش گستردۀ حدیث به قله ها نشانده است. آن هم در شهر بغداد که مرکز فرهنگی و علمی جهان اسلام و بلکه دنیای علم در آن روزگار بود. مهم تر آن که عرضۀ کار علمی خود را نیز به زبان علمی آن روزگار که غیر از زبان مادری او بوده عرضه کرده است.

استاد انصاری در ادامه بحث به شبه نقدهایی که بر کافی کلینی در سه دهه اخیر شده اشاره کرد و ساختار این مباحث را غیر علمی و حرکتی تخریبی دانست. وی ماهیت چنین تاخت و تازهایی به ساحت کلینی را نیازمند واکاوی دانست. ایشان مسائلی چون غرض ورزی ها، کمبود اطلاعات فنی منتقدان، اشتباه برداشت ها، شتاب زدگی در داوری های علمی و -از همه مهمتر- بی توجهی به زمینه های تاریخی و نقش زمان در تدوین یک اثر کهنه و قدیم را از جملۀ اصلی ترین عوامل در ایجاد برداشت های نادرست و قضاوت های غیر علمی در باره کافی کلینی دانست. استاد سپس به طرح برخی از ایراد ها و انتقاد ها پرداخت و توضیحاتی روشنگر بیان کرد که مورد توجه شنوندگان قرار گرفت. ایشان در نیمه پایانی بحث از چند نفر از نویسندگان مقاله ها خواست تا با حضور در جایگاه تالار، چکیده ای از مقاله خویش را ارائه دهند که چکیده ها به خوبی استماع و مورد تشویق و تقدیر حاضران قرار گرفتند. خوانندگان مقاله ها

خانم مهدیه برزگری با موضوع: جایگاه عدالت در احادیث کلینی؛

خانم مهدیه روحبخش با موضوع: میراث حدیثی فضل بن شادان در کافی کلینی

خانم نرگس انصاری با موضوع: مبانی نظام اخلاقی حاکم بر دیدگاه شیخ کلینی

آقای جواد اسلامی با موضوع: شرایط سیاسی، اجتماعی در عصر شیخ کلینی ؛ بودند.

پس از ارائه مقالات، پذیرایی از میهمانان صورت گرفت. سپس بروشورهای که شامل گزارشی از مقالات ارائه شده بود در اختیار حاضران قرار گرفت.

در پایان مراسم استاد به جمع بندی از مباحث مطرح شده و مقالات ارائه شده پرداخته و از حضور شرکت کنندگان سپاسگزاری کرده و با برگزاری نماز مغرب و عشاء این نشست پایان گرفت.

مجموعه مقالات این نشست علمی نیز در قطع وزیری در ۱۲۰ صفحه به کوشش نرگس انصاری در تیراژ محدود به چاپ رسید.

در برگزاری  این نشست اعضای گروه پژوهش در تهیه مقالات تلاششان جدی و پیگیر بود. جناب آقای علی عطاری از مسئولین مجموعه در تنظیم برنامه نقش داشت و خانم ندا صمیمی طراحی برخی پوسترها و بروشورها را بر عهده داشت.

 

Print Friendly

۸ نظر برای این مطلب

  1. ممنون ، از برگزارکنندگان .

  2. هاله نور !!!!!

  3. سلام.ضمن عرض خسته نباشید و دست مریزاد به جناب آقای انصاری و سایر دست اندرکاران برگزاری این نشست .

  4. سلام، قابل توجه بعضی علما که بی زحمت و آماده خودشونو عالم یا واعظ شهیر میدونن.(در مقایسه با علمای قدیم).ممنون

  5. سلام . خوشحالم از اینکه این مجلس که استقبال خوبی هم داشته در میبد برگذار شده . کاشکی ما هم بودیم .موفق باشید

  6. سلام ، وقتی نشستها و سمینارهای آنچنانی درباره بعضی موضوعات که ارزش چندانی نداره، برگزار میشه ، برگزاری چنین نشستهایی باعث خوشحالی و دلگرمیه .
    ممنون

  7. سلام
    امیدوارم این نشت با موضوعات دیگری هم برگزار بشه.به نظر من از جمله : آنچه در مورد زن بعضی از روایات آمده که برداشتهای بدی از آنها میشود و تناقض آنها با نقش و جایگاه بزرگی که زنان تاکنون داشته اند ، فرق ما و زندگی ما که مسلمان و شیعه ایم با آنهایی که اصلا به اینا اعتقاد ندارند ، چیه ؟ و …

  8. وقتی یه کتاب مثل بینوایان، جنگ و صلح و از این جمله کتابها اینهمه مورد توجه در سطحی جهانی اند و جزو شاهکارها به شمار میروند ، حیف که جای آثاری مثل نهج البلاغه ، نهج الفصاحه خالیه ، در حالیکه هر جور حساب کنی خیلی حرف برای گفتن داره. خیلی بهتر از اینه که غیرمسلمانان با دیدن رفتار و کارهای نامناسب ما ، دیدشون نسبت به اسلام درست ، منحرف و بدنما.
    ممنون

یک نظر بگذارید