مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

گزارش تصویری نشست علمی شیخ کلینی و کتاب کافی

نویسنده: عکس ها از: محمد حیدری
ارسال شده در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۲
Print Friendly

۱۹ نظر برای این مطلب

  1. ممنون از توجه ویژه تون به علماو نخبگان اسلام

  2. صالح عزیز
    متشکریم.

  3. از برگزاری اینچنین نشستهایی در این سطح در میبد بسیار خوشحال شدم.دستتون درد نکنه.

  4. علی جان
    ما به دعای شما نیازمندیم. هواداری شما دلگرمی ماست

  5. سلام من خودم حضور داشتم به نظر من به بهترین نحو ممکن برگزار شد. واقعا” دست استاد گرامی، آقای انصاری درد نکنه

  6. سلام خانم کارگر. حضور شماهاست که رونق چنین نشست هایی است.

  7. با سلام ، برگزاری چنین مراسمی و نیز استقبال و توجه و حضور محبان اهل بیت(ع) و ارجگذاران به علمای اسلام جداً باعث دلگرمی است ، آرزو میکنم زمانی تمام حقائق و اهداف ائمه(ع) بر همه ، آنطور که هست واضح و آشکار شود تا هیچیک از دوستان و نیز دشمنان نسبت به ایشان ناشناخته و بدون دلیل روشنی دوست یا دشمن ایشان نباشند . خدانگهدار

  8. سلام ، با دیدن این عکسهای عالی و خواندن گزارشها و مطالب گویا و مفید مربوط به این نشست به بهترین وجهی خود را در فضای این مجلس احساس کردم . اجرتان با امام زمان .

  9. ممنون از عکاس ، توانایی و دید خیلی خوبی داشته. گویا و عالی بود .

  10. سلام.عکسها بسیار عالی و گویا است. ممنون از عکاس و نیز برگذارکنندگان این مجلس .خدانگهدار.

  11. ساده و صمیمی.
    سپاس

  12. سلام
    اون مساله که توی نظرات مربوط به مقاله آقای انصاری در مقاله : تلاشهای قرآن محور… آمده در مورد عنایت امام عسکری(ع) به عبدالرحمان اصفهانی را برای شما و همه خدمتگذاران اهلبیت (ع) از خدا خواستارم. یا علی

  13. خیلی خوبه کاش منم بودم

  14. سلام. مهمترین بخش های خرافی بحار، قسمت هایی است که در ارتباط با مهدویت و نیز در ارتباط با خلفای راشدین است. من خودم شیعه هستم و تعلقی به اونا ندارم و دوست ندارم توی بحث علمی، یکی بگه صرف مخالفت شفا با برخی از تعالیم اسلامی، دیدگاه او مردود است. من حتی مسعود انصاری منتقد پیامبر و اسلام و قرآن، رو نیز می تونستم آدرس بدم. مخصوصا دیدگاه های ایشان در کتاب شیعه و امام زمان. اما چون حرف های ایشان را بی اساس می دانم ذکر نکردم.
    خواهشمندم اگه قرار است بحث علمی انجام بدید، فارغبالانه و منطقی برخورد کنید و نگویید چون این با آموزه هایی که از بچگی به من یاد دادند مخالفت دارد، پس بی خود گفته و بی اساس است. به قول بنگرید و نه به کسی که می گوید.
    اما چرا بزرگان شیعه چون علامه طباطبایی، شریعتی، سید ابولافضل برقعی قمی، ابو محمد باقر محسن دست به انتقاد زده اند. آیا اینها هم غربی بوده اند. چرا این کتاب ها را مطالعه نمی کنید که از کسانی صادر شده که عمری با منابع اسلامی رشد یافته اند. همچنین آقای محمد جواد غروی اصفهانی که چون بیشتر مطالبشان شفاهی است، منبع مکتوبی در دستم نبود که عنوان کنم.
    حتما حداقل به مطالب این دو بخش مراجعه کنید، خود کتاب حلیه المتقین ایشان و نیز کتاب زادالمعادشان نیز از این مطالب خالی نیست.
    الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ

  15. جناب آقای رهگذر با عرض سلام. باید باز هم یادآوری کنیم که شما نباید این گونه محدود نگر باشید و همۀ اندیشمندان مسلمان و شیعی و حتی عیر مسلمان را که در موضوعات نامبرده قلم زده اند و مقاله ها و کتاب ها نوشته و سخنرانی ها داشته اند، به یک باره به کناری بنهید و به طور گزینشی به چند نفر اندک از نویسندگان و یا گویندگان بسنده کنید. راه کار علمی و پژوهشی اقتضا می کند که در مرحلۀ اول به بیشتر نظرات صاحب نظران توجه داشته باشید و سپس -در مرحلۀ دوم- به نظریه های شاذ و استثنایی و بی طرفدار و حتی گاهی نامقبول توجه کنید و به مطالعۀ آن ها بپردازید. اکنون که شما روش علمی پژوهش در بارۀ موضوعاتی چون مهدویت و خلفای راشدین را وارونه پیموده اید و اول به چند نظر نامطرح در این باره پرداخته بودید ما سفارش کردیم که بروید و سخن بیشتر صاحب نظران مطرح در مجامع علمی دانشگاهی و حوزوه ای را در این باره جویا شوید و سپس به داوری میان آراء امثال آقایان شفا و برقعی بنشینید.
    در نوشتۀ شما نشانه های روشنی از کمبود مطالعات در سه زمینۀ حدیثی و کلامی و تاریخی به چشم می خورد. بنا بر این به ظورت کوتاه یادآوری می کنیم که ۱) مسئلۀ مهدویت بر خلاف اظهار نظر شما در نگاه حتا غربیان مسیحی نیز هیچ گاه خرافه شمرده نشده است. بلکه در دانش ادیان و مذاهب با مسئلۀ منجی در مسیحیت و آیین های زندۀ دیگر همیشه مقایسه شده و مورد بررسی قرار گرفته است. ۲) بر خلاف آن چه از نوشته شما بر می آید هرگز علامه طباطبایی منتقد مهدویت نبوده و در این باره هیچ خرده گیری بر علامه مجلسی نداشته اند. آقای طباطبایی در کتاب هایی مانند«شیعه در اسلام» به خوبی از اندیشه های شیعی به ویژه مسئلۀ مهدویت دفاع کرده و در برابر مسئلۀ تاریخی خلافت به جای امامت، موضع شیعی خود را بسیار سرسختانه مطرح ساخته است. ۳) دکتر شریعتی نیز بر خلاف ادعای شما از مدافعان جدی نظریۀ مهدویت بوده و در این باره سخنرانی های متعدد دارد. کوتاه ترین ها در این باره کتاب «انتظار، مذهی اعتراض» او است که توصیه می کنیم به آثار ایشان بیشتر مراجعه کنید تا با نگاه نقادانه و علمی بیشتر آشنا بشوید. مسئلۀ انتقاد دکتر شریعتی از مجلسی ربطی به مهدویت ندارد. شریعتی از موضع جامعه شناسانه با ارتباط مجلسی با دربار شاهان صفویه زاویه دارد وو بر مجلسی از این باره خرده گیری می کند. ۴) هم چنان که پیش از این نیز یادآوری شده بودیم پاره ای از متفکران غربی نیز در دفاع از اندیشۀ مهدویتی که مجلسی و دیگر بزرگان شیعه مطرح کرده اند، نوشته اند و از آن تئوری حمایت کرده اند. مانند پروفسور هانری کربن فرانسوی که در مباحث متعددی نیز مکالماتی با علامه طباطبایی دارد که چاپ شده اند و خواندنی است. ۵) ما کسی با عنوان «ابو محمد باقر محسن» در میان عالمان شیعه نداریم. شاید نام جناب سید محسن امین در ذهن شما بوده و به این ترکیب درآمده است . در آن صورت هم باید گفت که سید محسن امین با این که متقدم بر امثال آقای برقعی است دیدگاهی صد در صد محالف با ایشان در مسائل امامت دارد و بر خلاف جناب برقعی که کتاب ابن تیمیه سلفی و بنیان گذار وهابیت را ترجمه کرده است در کتاب هایش مانند کشف الارتیاب برای بطلان اندیشه ابن تیمیه و وهابیت در مورد عقائد عمومی جهان تشیع، سنگ تمام گذاشته است. ۶) آقای غروی نیز هرگز بر مهدویت خدشه نکرده اند و از نظام خلافت دفاع نکرده اند. ایشان اختلاف نظر هایی بیشتر فقهی و سیاسی با برخی از شخصیت های عمدتا سیاسی معاصر داشته اند که ربطی به مهدویت و خلفای راشدین مورد نظر شما ندارد. ۷) در این نکتۀ پایانی باز هم مانند یادداشت پیشین از این که ما را به برخورد منطقی و مطالعۀ بیشتر دعوت کرده اید سپاسگزاریم اما آیا با توجه به آن چه گذشت لازم نمی بینید که خودتان را برای مطالعات بیشتر و برنامه ریزی شده و علمی تر آماده کنید؟ آیا یافتن آثار چند نفر که می شود بر آنان امثال دکتر مسعود انصاری و گویندگان برخی از شبکه های ماهواره ای مذهب ستیز را هم افزود می تواند انسان را از خواندن و مراجعه به آثار قوی و منابع دست اول بزرگان تفکر اسلامی-شیعی بی نیاز کند؟ در انتها برای موفقیت و سعادت مندی شما دعا می کنیم.

  16. جناب آقاى رهگذر! صرف وجود انتقاد نسبت به کسی, دلیل محکومیت و .نادرستی شخص مورد انتقاد نیست. سند و دلیل و شاهد برای هر اتهامی لازم است.
    موفق باشید

  17. سلام
    از خواندن این نظرات خوشحال شدم, دوستانه و با هدف.
    همگی موفق و پیروز باشید.

  18. سلام دوستان. از انتقاد بی پروا و روراست رهگذر و جواب منطقى و مستدل مدیریت. سپاسگزارم. با همین شیوه میتوان نتیجه گرفت.
    یا على

  19. با سلام
    منتقدان ، یابنده و اظهار کننده عیبهای احتمالی مایند ، بجای اینکه دشمنان آنرا بگویند و از آنها علیه ما استفاده کنند .
    ممنون از همه کسانی که در روشنگری و رفع ابهام در مسائل دینی تلاش میکنند.

یک نظر بگذارید