مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

تولید نرم افزار «مجموعه آثار علامه محمد رضا حکیمی(طاب ثراه)»

نویسنده: محمد حیدری
ارسال شده در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۱

نرم افزار «مجموعه آثار علامه محمد رضا حکیمی(طاب ثراه)» تولید شده و به زودی عرضه خواهد شد. 

«دفتر مطالعات اندیشه و آثار علامه حکیمی(طاب ثراه)» وابسته به مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی سید احمد اخوان دستمالچی یزد و مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد، موفق گردید تا طرح دیجیتال‌سازی آثار استاد حکیمی را که از ابتدای سال جاری (۱۴۰۱) در دستورکار قرار داده بود، به انجام برساند. اجرا و هماهنگ سازی این طرح مفید با تلاش پیگیر مهندس سید علیرضا حیدری، دبیر دفتر مطالعات علامه حکیمی و با همکاری فنی و رایانه ای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و همراهی جناب امیر مهدی حکیمی، وصی علامه فقید در امر آثار ایشان و سرپرست انتشارات الحیات، و نیز تشریک مساعی جناب حاج یدالله سعدی مدیر انتشارات دلیل ما، به لطف الهی، به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. 

124545454d

تهیۀ نرم افزار جامع از آثار استاد علامه(طاب ثراه) یک ضرورت فرهنگی و پژوهشی بود که در گسترش اندیشه و پژوهش در آراء علامه فقید ، نقش مهمی ایفا خواهد کرد و برای طالبان آثار ایشان و پژوهشگران دینی، فضای تحقیقاتی مطلوبتری را فراهم می سازد.

 مراجعان در این مجموعه ارزشمند علاوه بر دسترسی به متون آثار استاد، از دسته بندی این آثار و نیز سیر تاریخی تدوین و انتشار اثر ها نیز بهره مند خواهند بود. همچنین در بخش زندگینامه استاد علامه، مقاله ای جامع به قلم حجت الاسلام حسین انصاری، از اعضای دفتر مطالعات علامه حکیمی و دکتر مهشید موسوی ندوشن به منظور آشنایی بهتر و ارجاع پژوهشگران، عرضه شده است که ساختار دانشنامه ای داشته و منبعی متقن و فراگیر برای شناخت مؤلف و اندیشه و آثار اوست. 

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طی روزهای اخیر، خبر قریب الوقوع بودن انتشار نرم افزار مجموعه آثار علامه حکیمی را در سایت متعلق به آن مرکز منتشر کرده و شمار عناوین و دوزبانه بودن آثار و برخی ویژگی های نرم افزار یادشده را بر شمرده است. 

متن و لینک سایت نورسافت

به گزارش نورسافت؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در راستای تولید نرم‌افزارهای مجموعه آثار، با هدف پاسداشت میراث گرانقدر عالمان و دانشمندان اسلامی و دستاوردهای مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی، این بار نرم‌افزار «مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی» را در قالب کتابخانه استاندارد نور، تولید نموده و به‌زودی در معرض استفاده کاربران محترم قرار خواهد داد.

گفتنی است، متن ۷۱ عنوان کتاب در ۸۷ جلد از آثار علامه محمدرضا حکیمی، در موضوع: امام شناسی، سیاست و جامعه، شناخت شناسی (مکتب تفکیک) و الگوی زیست مسلمانی در زبان‌های فارسی و عربی محتوای علمی این نرم افزار را تشکیل می دهد.

لازم به ذکر است، از خصوصیات قابل توجه نسخه جدید نرم‌افزار مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد می‌باشد که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و … از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود. 

همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و … در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر می‌باشد.

لازم به ذکر است عرضه نرم‌افزار مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی از طریق پایگاه نورسافت، به‌زودی اطلاع‌رسانی‌ خواهد شد.

پیوند به سایت نورسافت

Print Friendly

۲ نظر برای این مطلب

  1. […] تولید نرم افزار «مجموعه آثار علامه محمد رضا حکیمی(طاب ث… […]

  2. سلام. بسیار عالی
    موفق باشید و مستدام

یک نظر بگذارید