مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

مجلس یادبود استاد علی رضاقلی برگزار شد

نویسنده: مهدیه برزگری
ارسال شده در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱

دریـغا که آن مـرد نامـی بمرد
ز مرگش، دل نامداران، فسرد

شامگاه جمعه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۱، مصادف با ششم ماه مبارک رمضان، با حضور جمعیتی از علاقمندان و همراهان، در تالار علامه حکیمی«طاب ثراه» در مجموعۀ امام صادق (ع) میبد، گردهمایی در سوگ و یادکردِ مرحوم استاد علی رضاقلی برپا شد.
یادکرد فقدان شخصیتی که صدای مصمم و ارادۀ استوارش، در راه آبادی و توسعۀ ایران زمین، در آخرین دیدار با او،  چند ماه پیشتر، در همین تالار، هنوز در گوش حاضران، زنده بود و سایۀ حضور تأثیرگذارش احساس می شد.
مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گشت و با قطعه شعری در اندوه درگذشت استاد و نمایش کلیپی؛ در حکایت از عشق مرحوم رضاقلی و اشک و اندوه وی برای سربلندی ایران، ادامه یافت. سپس دکتر فرشاد مؤمنی از دوستان و همفکران نزدیک استاد رضاقلی، به سخنرانی پرداخت.
دکتر مؤمنی ضمن تقدیر و تشکر ویژه، از حاضران در مجلس، به دلیل‌ حضور گرم آنان، گرامیداشت واقعی و حقیقی برای انسان های بزرگ را، نوعی تقبل مسئولیت در ادامۀ راه و روش و سیرۀ آنان برشمرد و اضافه کرد، یادکرد خوبان آنگاه معنا می یابد که عزمی راسخ در جهت پیشبرد اهداف و تلاش های آنان پیدا کنیم.
ایشان، درباره شخصیت مرحوم رضاقلی اینگونه بیان کردند: ” آن مرحوم در مسیر زندگی اش خون دل ها خورد . خلاف مسیر منفعت خواهی حرکت کرد و در آنچه با خدا پیمان بسته بود، به صدق رفتار نمود. شخصیتی که همواره دورنگری، افق بلند و امیدوار بودنش به آینده ای روشن، برای این مرز و بوم، آرامش بخش جمع دوستان و هم مسیرانش بوده است.” دکتر مؤمنی یادآور شد آنها که می خواهند راه مرحوم رضاقلی را ادامه بدهند، باید بر روی اسلوب اندیشه ورزی وی متمرکز شوند. سپس به توصیه های مهمی که استاد رضاقلی در این زمینه، به همگان داشتند، اشاره کرد.
۱- روش شناسی علوم و فلسفۀ علوم را فرا بگیرند تا قدرت تمییز پیدا کنند و علم را از غیر علم، تشخیص دهند. چرا که در پهنۀ روزگار و صحنۀ سیاست، بسیاری به نام گزاره های علمی، فعالیت های مغرضانه و ناسالم انجام میدهند .
۲- ادبیات بیاموزند، چرا که ادبیات، احساس تعلق و هویت به مردم یک سرزمین می دهد و از آنجا که به دلیل استبدادزدگی تاریخ، در ایران، مورخ قابل توجهی نداریم، همواره شاعران و ادیبان در فضاهای خفقان، برای زنده ماندن حقایق، به زبان شعر و سخن، رمز ها و حقایق ها گفته اند.
۳- تاریخ ایران و جهان را بیاموزند، چرا که تاریخ، مخزن الاسرار بشری است .
۴- و دیگر آنکه فهم های نظری و ارزشمند در باب مسائل انسانی و اجتماعی ایران را برجسته کنند همچنانکه مرحوم رضاقلی، در زمینۀ نهادگرایی و تبیین مباحث نظری آن، گام های بلندی برداشت. آنچه بود، رضاقلی انسانی تلاشگر در راه رسیدن به اهداف بلندش برای توسعۀ کشور بود.
سخنران پایانی مجلس، دکتر میرحسینی بود که در ارج و فضیلت مرحوم رضاقلی سخن گفت و از تسلط رضاقلی بر شاهنامه و شاهنامه شناسی و تاثیر ایشان بر شاگردان و مستمعانش سخن گفت و از مسئولین مجموعه خواست، تا مجموع سخنرانی های استاد را که در مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) میبد، در زمینۀ شاهنامه حکیم فردوسی ارائه شده است به صورت کتاب، تدوین و عرضه شود. در پایان جلسه، حضار با ذکر صلوات و قرائت فاتحه ای برای روح آن بزرگمرد، طلب آمرزش کردند.

تصاویری از مجلس یادبود

IMG_20220410_123950_244 IMG_20220410_123955_502

Print Friendly

یک نظر بگذارید