مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

سوگ های شبانه؛ بزرگداشت شب های فاطمیه در مجموعه

نویسنده: مهدیه برزگری
ارسال شده در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

سالیانی چند است مجموعه فرهنگی امام جعفرصادق(ع) میبد ،شب های فاطمیه، سیاه پوش عزای بانوی دو عالم است. خیمه ای برپا می شود به نام فاطمه(س)، ساده و بی ریا . خیمه ای بنا شده از ستون های کاغذی علم و دانش، یادگارهایی به جا مانده از محبان اهل بیت . مکانی بزرگ و ساده با دیوارهای کاهگل اندود، در امیزش از بتن و سنت، اما مبارک، که این چندشب را به زیلو ها، فرش ها و روانداز ها مفروش می شود تا میزبان عاشقان و شیفتگان فاطمه (س) شود .کوچک و بزرگ ، پیر و جوان در کنار هم می نشینند تا ره توشه ای بردارند از پندها و آموزه های واعظین و ذاکرین این محفل نورانی. و به حق که گویندگان مجلس نیز ، مخاطبان خویش را بی بهره نخواهند گذاشت ؛ حرف ها از جنس دل است و از سر دلسوزی . و بیدارگر وجدان هایی که قصد پیمودن راه فاطمه (س)را دارند . ازمرض بیماردلان عصرفاطمه می گویند دردی که علی را خانه نشین کرد و فاطمه را مظلومه تاریخ..نفاق ، مرضی ریشه دوانده در جان های دو چهره گان که تنها چند ساعت پس از رحلت پیامبر (ص)سر برآورد. پیامبری که آمده بود تا اخلاق و انسانیت را احیا کند و این مردان نامرد تاریخ نشان می دهند که چه شاگردان بی اخلاقی هستند .. دردی که فاطمه (س )در خطبه های جان سوز خود در آن روزها به آن اشاره می کند.. و اما اینک پس از قرن ها از دوره فاطمه (س) هنوز نیز هر کجا اخلاق و انسانیت نباشد نفاق سر برمی آورد و فاطمه (س) و پیامش دوباره پشت درب های تاریخ شهید خواهد شد . ( سخنرانی حاج آقای حیدری) . ذاکر هر شب محفل ، گلابگیرچشم های مردم می شود . و دل ها را روانه مدینه و غربت سرد فاطمه و علی (ص) …
به رسم ماهانه ی مجموعه، میهمان فرهنگی این ماه ، سخنران مجلس فاطمیه می شود . پیوند علم و عقیده و او نیز از اخلاق می گوید واز آموزه های اخلاقی درطول سده های تاریخ که از ابتدای خلقت تاکنون چالش متفکران و پژوهندگان بوده است درهرحرفه و منصبی . که باید باشد و اگر نباشد چه بر سر جوامع خواهد آمد با این همه رشد روزافزون و چشمگیر علم . و همه زیر مجموعه ی اخلاق زیستی قرار میگیرند .(سخنرانی دکتر محمود عباسی با موضوع اخلاق زیستی)
سخنران دیگر این محفل نورانی ، از فضیلت ام ابیهایی فاطمه (س) می گوید ؛ نامی که پیامبر بر دخترش نهاد . که وجه ها و نظرها از مفسران شیعی و سنی در این خصوص بسیار است . فرقی نمی کند ام را قصدو مقصود معنا کنیم یا اصل و ریشه . که فاطمه(س) مقصود خلقت علی و پیامبر(ص) و خلاصه خلقت است . (سخنرانی شیخ محمود امامی)
حجه الاسلام شاه آبادی از دیگر سخنرانان این شب ها هستند که خود میهمان عزیز شهر میبد و ایشان نیز با کلام گرم و دلنشینی حال و هوای دیگری به سومین شب عزای فاطمه (س) می دهند . ابتدای کلام با نوای گرمی ، اشعاری در فراق امام عصر می خوانند . و سخن را در واجدان حیات طیبه از نگاه قرآن ادامه می دهند؛ آنانی که مومند و آورنده عمل صالح . از ماجرای بشر پابرهنه می گویند و آتشی در وجدان حاضران مجلس، که براستی اندازه بندگی هامان چقدر است ؟ نکند هنوز آزادیم که اگر اینگونه ایم باید که پا برهنه کنیم و تا مسیر بندگی دوان دوان شویم پیش از آنی که مرگ سراغمان گیرد . و نشانه دیگر ، عمل صالح ؛ اعمالی که بر انجام آن رضایت محبوب را در یاد بگذرانیم و حب و بغض او را در انجام و ترک هر فعلی .. که اگر این دو خصلت جمع شود مزدی خواهد داشت به نام حیات طیبه، که همان آرامش و آسودگی ست در همین دنیا . زندگی بدون تشویش و اضطراب .زندگیی که گمشده ی مردمان قرن ماست و سخن در این باب ادامه خواهد داشت تا شب های دیگر به لطف پروردگار ….
و بعد از اتمام سفره معنوی مجلس ، سفره ساده اطعام در پذیرایی مهمانان فاطمه (س) پهن می شود و به یاری حق این مراسم ادامه خواهد داشت تا چند شب دیگر … امید که نصیب و روزی مشتاقان اهل بیت گردد….

IMG_20170212_015324

Print Friendly

یک نظر برای این مطلب

  1. سلام.افسوس که من نمیتوانم انجا باشم.بغض گلویم را گرفته کاش خفه ام میکرد به خاطر این عدم حضور و کسب فیض.التماس دعای مخصوص دارم .به حالتان غبطه میخورم.

یک نظر بگذارید