مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

گزارشی از نشست علمی نگاه توسعه ای به علل عدم توسعه از دیدگاه فردوسی

ارسال شده در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۲

استاد علی رضا قلی پنج شنبه ۵ دی ماه در تالار علامه حکیمی مجموعه حضور یافت. ایشان در مجموعه سلسله نشست هایی که در این مجموعه تا به حال برگزار شده درباره موضوع «نگاه توسعه ای به علل عدم توسعه از دیدگاه فردوسی» با علاقه مندان مطالب و مباحث مفید و سودمندی را در میان گذاشتند.

استاد علی رضا قلی یکی از جامعه شناسان مطرح در کشور و  دارای تألیفات و مقالات متعدد علمی و پژوهشی ارزنده  ای است که از این میان می توان کتاب های جامعه شناسی خودکامگی و جامعه شناسی نخبه کشی را نام برد.

گوشه ای از سخنرانی استاد رضا قلی

چهار ویژگی‌ را برای شاهی بر شمرده بودند. فر ایزدی, نژاد, هنر , دادگری. برخی هم به منصب شاهی دست می یافتند که توانایی اعمال خشونت داشتند. مانند آغا محمد خان قاجار. البته مانند نادر علاوه بر این تخصص در خشونت بهره ای از دیگر توانایی های ها و جذابیت ها داشت مانند برومندی و هیکل. ما شاهنامه را به جهت اقتصاد سیاسی بررسی می کنیم.
جوامع سیاسی برای گذر از مرحله هرج و مرج و رسیدن به مرحله ی ثبات که پیش از مرحله دموکراسی است نیاز به تحقق سه شرط دارد.

۱)قانون برای فرادستان قابل اجرا باشد.

۲) عمر سازمانها و نهادهای اجتماعی ابدی و ماندگار باشد. مثلا بسته به شخص حاکم نباشد.

۳) نظامیان کنترل شوند و دخالت آنان در حاکمیت محدود شود.
در شاهنامه، جمشید یکی از نمونه هایی است که پس از استقرار پادشاهی به ادعای خدایی پرداخت. …

منی کرد آن شاه یزدان شناس / زیزدان بپیچید و شد ناسپاس

….

منی ﭼـــﻮن ﺑﭙﻴ.ﻮﺳـــﺖ ﺑـــﺎ ﻛﺮدﮔـــﺎر /ﺷﻜﺴــــﺖ اﻧــــﺪر آورد و ﺑﺮﮔﺸــــﺖ ﻛــــﺎر.

چه گفت آن سخن گوی با فروهوش/ چو خسرو  شدی بندگی را بکوش.
من می خواهم با زبان بی زبانی بگویم که تمام فراز و فرود ها در تاریخ ملی ما در شاهنامه بررسی و بازگویی می شود.
بشر در دوره هرج و مرج برای حل مشکلات و پیشگیری از ضایعات اجتماعی یک زراد خانه ی اخلاقی بزرگ ساخته بود که برای حل مشکلات و مهار خشونت های بیشتر به مسایل اخلاقی و پند و نصیحت روی می آوردند. همیشه دو نیرو برای مهار جامعه هست یکی نیروی نظامی و دیگری نیروی اخلاقی. از آنجا که در گذشته امکان  توبیخ این گروه های سرکش وجود نداشت به ناچار به مهار اخلاقی متوسل می شدند. مانند داستان بزرگ کردن بهمن و سپس انتقام توسط بهمن پس از آن که به قدرت دست یافت.

 

تصاویری از نشست:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly

یک نظر بگذارید