مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

نشست شیخ کلینی و کتاب کافی به گزارش خانم حیدریه

ارسال شده در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۲

به نام خدا

 گزارش:

            نشست علمی یک روزه پیرامون شخصیت شیخ کلینی و کتاب کافی روز پنج شنبه ۱۸/۷/۹۲ ساعت ۱۶:۳۰ در تالار علامه حکیمی برگزار شد که افق تازه ای از گرایش به حدیث پژوهی را به روی ما گشود. این نشست در نزد پژوهش گران جوان، باعث آفرینش آثار پژوهشی در حدیث شده و مجموعه ای هرچند اندک اما مفید را به خود اختصاص داد.

           جلسه با آیاتی از کلام وحی آغاز گردید و سپس متن کوتاهی پیرامون شخصیت کلینی، ولادت و انگیزه کلینی از تالیف کافی توسط یکی از پژوهشگران مجموعه ایراد شد. این بزرگداشت با مدیریت و سرپرستی حجت الاسلام حسین انصاری برگذار گردید. وی ضمن خوش آمد گویی به حضار هدف و انگیزه ی خود از این نشست که در دو بخش تنظیم شده بود بیان کرد.

انگیزه ی اول: این که ما نباید از شناسایی و شناساندن شخصیت های مذهبی و آیینی ایرانی خود غفلت کنیم و نگذاریم نسل جوان با این بزرگان بیگانه شوند.

انگیزه ی دوم: این که در دوره های اخیر شخصیت های برجسته ی ما دچار هجوم کسانی به قصد و عمد شده اند که این هجوم باعث نوعی انحراف و کجروی در مسیر فرهنگی و دینی شده است این هجوم که از عالمان دین شروع شد و سپس پا از آن فراتر نهاده و دست و پای دیگر افراد نیز برای انحراف دیگران و به خصوص جوانان را در این موضوع باز کرده است.

          استاد اشاره به نقد هایی داشتند که شکل علمی نداشته و نقادان خواسته اند که از نا آگاهی افراد و به خصوص نسل جوان استفاده کرده و باعث کجروی آن ها گردند. در بین عرایض استاد، دوستان پژوهشگر ما چهار مقاله را ارائه دادند از جمله خانم مهدیه برزگری، عنوان مقاله: جایگاه عدالت در احادیث کافی. که نشان از توجه کلینی به عدالت بوده و توجه انسان ها در طول تاریخ به سیراب کردن این عطش نشان داده و کلینی در کتاب خود ضرورت و آثار عدالت را با توجه به احادیث بیان کرده است.

          مقاله دوم توسط خانم مهدیه روحبخش، عنوان مقاله:  میراث حدیثی فضل بن شادان. که فرزانگی در علم و حضور در تمام عرصه های فرهنگی این شخصیت چنان بوده که مورد توجه علمای شیعه شده است. از جمله شیخ کلینی که در کتاب خود حدود ۴۵۰ بار نام فضل را به عنوان راوی حدیث در سلسله ی اسناد روایات آورده است.

         مقاله سوم توسط خانم نرگس انصاری با عنوان:  مبانی نظام اخلاقی حاکم بر دیدگاه شیخ کلینی.  در این مقاله از کلینی به عنوان محدث اخلاقی نام برده شده و بنیان گذار عالم اخلاقی که با عالمان قبل و بعد خود آشنا بوده و از نفوذ اندیشه های یونانی در دین دوری گزیده و نظام اخلاقی نو را بنا کرده است را ارائه داد.

        مقاله ی چهارم توسط آقای جواد اسلامی با عنوان: شرایط سیاسی-اجتماعی در عصر کلینی. در این مقاله سعی شد تا گوشه ای از وضعیت دوره ی زندگی صاحب کافی و مشکلات سیاسی-اجتماعی که مربوط به این عالم در زمان حاکمیت عباسی بود، بیان کند و از سیطره ی ترکان در ایران، فساد اخلاقی، تحجر، خودکامگی و هوس بازی حاکمان بود اشاره شد. در این مقاله به نظر می رسید که فساد نخبگان، جهل عوام و آزمندی کارگزاران حکومت از جمله عواملی بودند که آن روزگار را دستخوش تغیرات زیادی کرده بودند.

      حجت الاسلام انصاری در این نشست بیان کردند اگر چه پایان نامه ها و مقالاتی پیرامون شخصیت این عالم دینی نوشته شده، اما هنوز بسیاری نکات و ویژگی های علمی پیرامون این شخصیت و اثر نفیس وی نکاویده و بسا ناگفته مانده است. به همین انگیزه ها در گروه پژوهشی مجموعه امام جعفر صادق (ع) شماری از موضوعات پژوهشی در ارتباط با زوایای مختلف زندگی این عالم مطرح گردید که با راهنمایی استاد محترم آقای انصاری مسئول پژوهش، و تلاش دوستان در این مجموعه پژوهشی بود، نگارش یافته که تعدادی در این نشست عرضه شد و مجموعه ی کامل مقالات به صورت چکیده در ۱۲ موضوع در بروشور هایی تهیه گردیده و در اختیار حضار قرار داده شد. در پایان حجت الاسلام انصاری از حضور تمامی دوستان و پژوهشگران و مهمانان عزیز و کسانی که در به ثمر رسیدن این نشست سهم داشته اند سپاس گزاری کرد و به امید  نشست هایی بهتر، جلسه را ختم کردند.

من از طرف تمامی دوستان بویژه این مجموعه پژوهشی، از تلاش ها و راهنمایی های دلسوزانه ی استاد حجت الاسلام حسین انصاری و خانم نرگس انصاری کمال تشکر و سپاس گزاری دارم به امید توفیقات روز افزون ایشان ان شاء الله.

فاطمه حیدریه

 

Print Friendly

یک نظر برای این مطلب

  1. سلام
    منهم از تمامى دست اندرکاران برگزارى این نشست و همچنین گزارش مختصر و گویاى خانم حیدریه تشکر میکنم.
    موفق باشید

یک نظر بگذارید