مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

گروه پژوهش وارد مرحله جدیدی از کار شد …

نویسنده: ن. الف
ارسال شده در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰

گروه پژوهش مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) به خواستاری استاد فرزانه حجت الاسلام سید محمد علی حیدری از اواخر سال ۱۳۸۹ با گروهی از علاقمندان پژوهشگر کار پژوهشی خود را در این مجموعه آغاز کرد. به  یاری خدا با تلاش مستمر و پیگیر تا هم اکنون چندین اثر از نتایج کار این گروه در مراحل انتشار و عرضه قرار گرفته و برخی نیز به چاپ رسیده است. به منظور ارتقاء سطح فعالیت های تحقیقی و انجام کارهای جدید و در ادامه روند پرورش نیروهای تحقیقی مورد نیاز مجموعه، در هفته جاری پس از گذراندن مراحل اولیه، دوره جدیدی در مسیر کار گروه پژوهش  آغاز شد.

در مرحله جدید، این گروه طی چندین جلسه تدریس در جریان پیش نیاز های پژوهش در علوم اسلامی قرار خواهند گرفت. در نحستین جلسه توجیهی در این کلاس پژوهشی، استاد مربوطه تحقیق را گونه ای تلاش در جهت رسیدن به حقایق تکوینی و یا حقایق اعتباری و تشریعی تعریف کردند. ایشان با استناد به گفتار استاد شهید مطهری و تفاوت نهادن میان علم داشتن و عالم بودن با روحیه علمی داشتن، وجود روحیه تحقیق را به عنوان یکی از اصلی ترین پیش شرط های پژوهش بر شمردند.
در ادامه نیز چندین مورد از ویژگی های افرادی که فاقد روحیه تحقیق هستند را یادآوری کردند که عبارتند  از:
۱٫ در راه تحقیق احساس خستگی می کنند.
۲٫ رنج برای تحقیق را تلخ می دانند
۳٫ در برابر شخصیت ها سر فرود می آورند
۴٫ هدف اصلی آنها رسیدن به حقیقت نیست
۵٫ به ادامه راه امیدوار نیستند
۶٫ به خطاهای خود اعتراف ندارند.
۷٫بیشتر  از دانسته  هایشان حرف می زنند
۸٫ در پی شهرت هستند
۹٫ در دنیای تحقیق احساس غربت می کنند.
۱۰٫ حقیقت را فدای اغراض می نمایند.
استاد در پایان یادآور شدند که روی آوردن به درگاه تحقیق تنها راه گریختن از دامگاه تقلید است. بنابر این باید در تحقیق و پژوهش به این کلام زیبای پیشوای ششمین مذهب  امام صادق (ع) پای بند بود که فرمود:
هیچ یقینی را با تردید عوض نکنید.

Print Friendly

۲ نظر برای این مطلب

  1. چه روایت زیبا و نکته های آموزنده ای در این خبر بود. تشکر

  2. از لطف نگاه شما متشکریم.

یک نظر بگذارید