مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

برگزاری کارگاه آموزش نمایه‌سازی

نویسنده: زهرا انصاری
ارسال شده در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

از سوی دفتر مطالعات اندیشه های استاد علامه محمد رضا حکیمی(طاب ثراه) در رابطه با پروژۀ نمایه سازی آثار آن استاد فقید ، کارگاه فشردۀ آموزش نمایه‌سازی در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (۱۳ تا ۱۵ اسفند۱۴۰۰) با تدریس دکتر محمد مرادی تشکیل شده و در تالار علامه حکیمی مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد در حال اجراست. اعضای گروههای پژوهشی فعال مرتبط با مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد و مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی ، و خانه فرهنگی دکتر قاسمی یزد، از شرکت کنندگان در این کارگاه فشرده آموزشی هستند. به دلیل شرایط کرونایی، جلسات آموزشی همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.

دکترمحمد مرادی(۱۳۳۷ش)، فارغ التحصیل حوزه، دارای دکترای تفسیر تطبیقی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث است. وی علاوه بر تالیف کتابها و مقالات متعدد علمی مانند زن در اسلام و زن در قرآن، در زمینه نمایه سازی، آثار منتشر شده ای از قبیل؛ تدوین نمایه‌های دانشنامۀ امام علی، منتشر شده در پایان دانشنامۀ امام علی، چاپ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه؛ تدوین نمایه های دانشنامۀ امیر المومنین؛ تدوین نمایه های عربی موسوعه امیر المومنین(ع)؛ تدوین نمایه های دانش نامۀ عقایدی، چاپ مؤسسه دارالحدیث، در کارنامه علمی پژوهشی خود دارد.

Print Friendly

یک نظر برای این مطلب

  1. با تشکر از جناب استاد مرادی که انصافا غنیمتی بود برای ما آشنایی و استفاده از ایشان با آن گرمی و صفا و افتادگی به یاد ماندنی شان و همه ی دست اندر کاران پیدا و پنهان برپایی این دوره و همه ی دوستان حاضر که گرمی بخش و پشت گرمی حضور در این دوره بودند.
    به نظر من کار نمایه سازی الحیات از چند جهت ارزشمند و قابل توجه است:
    ۱٫علامه حکیمی و همچنین الحیات از آن دست شخصیت ها و آثاری نیست که با نسیمی می آیند و با بادی می روند و فراموش می شوند و خودشان فقط صندلی ها و آثارشان فقط قفسه های کتابخانه ها را اشغال می کنند. تا عدالت هست و تا حقیقت و تا انسان و تا هرچه ارزش و آرمان اهل بیتی هست الحیات و علامه حکیمی هم هست،مگر اینکه مادر گیتی، الحیات تر و حکیمی تر بزاید که باز هم حکیمی حکیمی است.
    ۲٫کار نمایه سازی الحیات از نظر اینکه نیازمند دقت و بررسی و تحلیل با حوصله و گاه مرور و بازخوانی چند باره ی متن الحیات برای نمایه سازی است درک و عمق اندیشه و آگاهی بلندی به نمایه ساز می دهد، از الحیات، از اهل بیت، از هرچه آموزه و فضیلت و دانش و توفیق الهی و ایمانی است. کسی که در نمایه سازی الحیات دستی داشته باشد از بهره ای عظیم و توفیقی گرانبار، غنیمت بزرگی یافته است.
    ۳٫از آنجا که ادبیات و گفتمان نوشتاری علامه حکیمی بسیار فاخر و پربار و ویراسته است مرور و بازخوانی الحیات، کمک و تجربه ی بزرگی است مخصوصا برای کسانی که می نویسند و دستی بر قلم دارند،از دایره ی عظیم واژگانی، درستی و بجایی کلمات و تعابیر، شکل و ترتیب نوشتاری، اسناد و استناد متنی و روایی، استواری و خدشته برنداری، خلاقیت و واژه آفرینی، مسئولیت اندیشی و تعهد،و…
    ۴٫پی بردن به اینکه “نابرده رنج گنج میسر نمی شود”
    و اینکه “بهشت را به بها می دهند و نه به بهانه”. وقتی بررسی و نمایه سازی الحیات اینگونه نیازمند دقت، تأمل، صرف وقت و اندیشه و حوصله و پایداری است نوشتن مجموعه ی الحیات، گردآوری، تدوین، تصحیح و ویرایش و عرضه ی دوازده جلد الحیات با بیش از ده هزار صفحه، چقدر و وقت و انرژی و رنج برده از علامه حکیمی! خدا می داند.
    ۵٫ نمایه ساز های الحیات فرزندان دایره المعارف بزرگ اسلامی الحیات و فرزندان حقیقی حکیمی اند، که ازدواج نکرد و فرزند نداشت.
    ۶٫همانگونه که در بخش تمرینی اول الحیات بود که چه بسیار اند کسانی که از حق و حقیقت اهل بیت و راه ایشان بسیار حرف می زنند و چه اندک اند اهل عمل!
    درود خداوند و توفیق و سعادت و رحمت الهی بر اهل عمل که در انتشار سیره و آموزه های معصومین علیهم السلام می کوشند باد، و رحمت و مغفرت نصیب آبا و اجدادشان.
    با تشکر
    جواد اسلامی حسن آبادی

یک نظر بگذارید