مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

حاشیه گزارش ها از مراسم فاطمیه امسال

ارسال شده در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

حمیده علمچی؛
طبق روال سالهاى گذشته، در ایام فاطمیه اول، در مکان مجموعه فرهنگى امام جعفر صادق (علیه السلام) میبد، واقع در انتهاى بلوار قاضى میرحسین، میدان هلال احمر، مراسم سوگوارى برگزار مى شود. پس از غروب روز بیست و دوم بهمن ماه مصادف با شب سیزدهم جمادى الاولى، شب رحلت حضرت زهراء (سلام الله علیها) بنابر روایت ٧۵ روز پس از وفات حضرت نبى مکرم اسلام، مراسم دومین شب عزادارى حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا سید على محمد حیدرى (حفظه الله) در آن محل، آغاز شد. بنابر قرار قبلى سخنرانى ماهانه این مجموعه فرهنگى، در حضور جمع عزاداران توسط جناب آقاى دکتر محمود عباسی (معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، رییس اتحادیه انجمن‌های علمی گروه حقوق ایران) با عنوان “اخلاق زیستی و تحولات علمی” برگزار شد. پس از فرمایشات جذاب و مفید جناب آقاى عباسى، دقایقى مداح اهل بیت (علیهم السلام)، آقاى سید محمد گلاب به مداحى و مرثیه سرایى پرداختند و حضار را مستفیض گرداندند. سپس استاد گرانقدر جناب آقاى حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود امامى میبدى (مد ظله العالى) با بیانى شیوا و بلیغ از فضایل و مناقب سیده زنان عالمیان سخن راندند. ایشان به نامها و القاب و کنیه هاى بسیار زیاد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اشاره کردند و پس از شرح معانى واژه “اُم” در ادبیات عرب، و بیان برخى کنیه هاى ایشان، مهمترین کنیه حضرت را “ام ابیها” شمردند که توسط حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) به حضرت اهداء شد. این کنیه، در مقابل کنیه “ام المؤمنین” که بخاطر شرف همسرى و همخوابى با پیامبر، از جانب خداوند، به زنان ایشان اعطا شد تا بعنوان مادرى مؤمنین و به احترام حضرت رسول، عدم جواز ازدواج مجدد پس از رحلت آن حضرت باشد، به حضرت زهراء کنیه “ام ابیها” که مادرى و مقصود و ریشه و اصل رسول اکرم، اشرف تمام انبیاء و خلایق و مؤمنان هستند، اهداء شد. سپس جناب آقاى امامى فیض حضار را با ذکر مصیبت کامل گردانیدند و دومین شب از مراسم فاطمیه اول، اینگونه به اتمام رسید.

نجما کارگر؛
این روزها سینه ها، مملو از اندوه و ماتمی است که دشمنان انسان و انسانیت، بر دل های شیفتگان و محبان اهل بیت علیهم السلام، به جای گذارده اند.
ماتمی بس سترگ و سوگی عظیم…
که تا انسان و ابدیت باقی است، فراموش نخواهد گشت و از یاد ها نخواهد رفت.
جنایت هایی چنین بزرگ و خیانت هایی نابخشودنی، همیشه به دست منافقانی ریاست طلب و قدرت جو به وقوع می پیوندد که برای رسیدن به دنیا و بهره وری آن، از هیچ جنایتی فرو گذاری نمی کنند.

ششمین امام ما شیعیان، صادق آل محمد ع، منافقان را کسی نمی داند جز اینکه، به اعتماد دیگران خیانت می ورزند، دروغگویند، خلف وعده ها می کنند و دائما در حال رنگ عوض کردن اند.
و امام علی ع در خطبه ۱۹۷ می فرمایند؛ به شدت از انسان های منافق بپرهیزید اگر چه شب ها نمازها به پای دارند؛ و روز ها روزه ها بگیرند؛ چرا که اینگونه کسان هم گمراهانند و هم گمراه کنندگان.
و اصحاب نزدیک پیامبر ص این گونه کسان بودند…

(هر دو روایت آورده شده منتخبی است از سخنرانی استاد بزرگوار جناب حاج سید علی محمد حیدری در شب اول روضه مجموعه امام صادق ع)

نجما کارگر؛

سخنرانی دیشب استاد بزرگوار جناب آقای حاج سید علی محمد حیدری حاوی دو نکته اساسی و مهم است، که در اینجا به صورت خلاصه آورده می شود.

۱- حضرت زهرا س بعد از رحلت گرامی رسول اکرم ص و جریان فدک، در خطبه معروفی که در مسجد پیامبر ص داشتند، خطاب به مردم مدینه فرمودند: همین که پیامبر از میان شما رفتند، خارهای نفاق سر بر آورد.
در اینجا سوالی که مطرح می گردد این است که:
۱- چرا جامعه ای که پیامبر ص بنیانگزار آن بود و برای آن یک نظام سیاسی تعیین کرد، بلافاصله پس از وفات ایشان فروپاشید؟ چرا به گونه ای طراحی نشد، که این قدر زود از هم فرو نپاشد؟
پیامبر ص ۷۲ روز قبل از وفات خویش علی ع را به عنوان جانشین بعد از خود معرفی کردند، چه چیز باعث شد که بلافاصله بعد از رحلت ایشان، مردم جریان غدیر را از یاد بردند؟ چرا برنامه خلافت و جانشینی حضرت علی ع، طوری برنامه ریزی نشده بود، که کسی نتواند به آن صدمه بزند؟
آیا اتفاقاتی که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر ص افتاد، دلیلی بر ضعف مدیریت ایشان بود؟!
پیامبر ص مبعوث به رسالت نشدند، تا به طراحی یک نظام سیاسی بپردازند؛ بلکه در صدد طراحی و اجرای یک نظام تربیتی بودند. ( این به معنای آن نیست که دین از سیاست جداست) رسالت پیامبران، تربیت انسان است.
و برای تربیت انسان به اهرم اخلاقی نیاز است، نه اهرم قانونی؛ چرا که خداوند انسان را آزاد آفریده و نمی توان با توسل به زور به تربیت انسان پرداخت.
خداوند در قرآن خطاب به پیامبر ص می فرماید:
قل الحق من شاء مومن و من شاء فلیکفر

چه عواملی باید در جامعه بوجود آید، تا افراد اخلاقی شوند و به ضوابط آن پایبند گردند؟ ما نمی توانیم با عوامل بیرونی، اخلاق را در افراد نهادینه کنیم.
نفاق که در جامعه پس از پیامبر پدیدار گشت یکی از بیماری های خطرناک اخلاقی است.
و این بزرگتر ها هستند که به آموزش نفاق و دورویی می پردازند. به عنوان مثال وقتی در جامعه افراد را مجبور به رعایت ظواهر می کنیم، به رشد نفاق و برپایی آن کمک کرده ایم. و یا کودکان که در خانواده با دو رویی مادر و پدر با دیگران مواجه می شوند از همان کودکی نفاق و دو رویی را یاد می گیرند.
این که خداوند در قرآن می فرماید:
و لکم اسوه حسنه
برای این است که انسان ها برای رفتار اخلاقی و انسانی، نیاز به الگو و نمونه ای صحیح و کامل دارند.
کسانی که بعد از پیامبر روی کار آمدند همگی منافق و دوچهره بودند و به آموزه های پیامبر ص اعتقادی نداشتند.
امام صادق ع می فرماید اگر این چهار ویژگی در کسی باشد اگرچه نماز بخواند و روزه بگیرد، منافق است.
– خیانت در امانت کند
– دروغگو باشد
– خلف وعده کند
– دائما در حال رنگ عوض کردن باشد
۲- کسانی که به تبلیغ و ترویج دین می پردازند باید چند ویژگی مهم داشته باشند.
اول اینکه، خدا ترس باشند، و از غیر خدا هم نترسند.
دوم اینکه مبلغ دین نباید با ادله و بیان توحید به اثبات مدعای خویش بپردازند. کسی که مبلغ دین است باید مدعای او در رفتار و عملش آشکار باشد.

فاطمه حیدریه؛
بانو!
نمی یابمت…
اما کنار تو گریه مرسوم است….
مگر می توان
پهلوی تو بود
و شکسته نبود؟!
—–
“من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیوه طیبه….” سوره نحل آیه ۹۷
“هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است؛خواه مرد باشد یا زن،به او حیات پاکیزه می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که دادند می دهیم”
اقرار به ولایت اهل بیت تنها شرط ایمان نیست؛ایمان یک حقیقت قلبی است،یعنی قلب انسان باید به نقطه ای برسد که پر شود از “کلمه لا اله الا الله …”
و مومن کسی است که به بندگی خودش رسیده باشد.و باور کند که خداوند حافظ، مالک،مولا، رزاق، صاحب اختیار و….است و همه بنده اویند.
بی شک، هر قدمی که مومن در راه انجام عمل صالح بر می دارد، به ایمان خود می افزاید.
و بر خوداری از حیات طیبه طبق آیه صریح قرآن،با انجام عمل صالح و ایمان بخدا و رسولش،که هر دو ملازمند،اتفاق می افتد.
حیات طیبه نوعی الگو برای زندگی تمام انسان هاست.و شیوه صالح، همان رفتار ایمه است.
حیات طیبه مرتبه بالای روح انسانی است که انسان مومن در سیر متعالی و معنوی خویش،تولدی بعد از تولد می یابد که پرتو این روح و آثار این حیات پدیدار می شود( زندگی پاکیزه،نیکو،پر از آرامش و لذت، که از عمل صالح و ایمان نشات گرفته است)
چیزی که خانواده های امروزی از آن محرومند.و جامعه امروز بیش از گذشته ها از عدم وجود آن اظهار دلتنگی می کند!
(نبود محبت صادقانه بین همسران،خانواده ها، والدین و فرزندان، عدم اعتماد….)
سطح بسیار بالاتر و وسیع دنیوی این حیات را باید در زندگی فاطمه*س* و *علی*ع*جستجو کرد.
این خاندان،در خانه ای به ظاهر محقر به حیات طیبه ی خود را ادامه میدادند. در همان خانه ی خشت و گلی که به قصرهای بهشت برتری داشت و هیچ چیز نمی توانست از مجد و شرف آن بکاهد،نه نداشتن تزئینات و تشریفات، و نه آتش زدن در خانه و نه شکستن در، و نه بدون اجازه وارد شدن دشمنان….!
——
برداشت از سخنرانی حجت الاسلام شاه آبادی در سومین شب از ایام فاطمیه مجموعه امام جعفر صادق ع میبد.

سعیده کارگر؛

دوستان عزیز دست مریزاد خیلی زحمت کشیدید. متاسفانه من حضور داشتم و نداشتم چون پسرم که امسال برای اولین بار آمده بود مرتب سری به تاب و سرسره می زد و بر می گشت و من هم به دنبال او و یا در حال پاسخ دادن به سوال های دخترم بودم که این سوال ها از علت نصب اسامی روی دیوار شروع می شد تا جنس دیوار و علت پخش خرما ، عکس روی منبر، چند جمله ای از صحبت های سخنرانان که متوجه می شد، نام افرادی که دم در نشسته بودند و …..
در هر حال اجرتان با حضرت فاطمه(س) .

 

Print Friendly

یک نظر بگذارید