مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی .این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی با کو شش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، تبلیغاتی ، رفاه،آموزش تیزهوشان ومجمع یاد آوران مهدی (عج) می باشد . ۱- واحد فرهنگی ما بر این باوریم که غائله […]

سخنرانی دکتر شجاعی زند با موضوع دین و ایدئولوژی

ارسال شده در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۹۴

سخنرانی دکتر شجاعی زند استاد برجسته جامعه شناسی دین از دانشگاه تربیت مدرس با موضوع دین و ایدئولوژی عصر جمعه مورخ ۶/۶/۹۴ ساعت ۱۸ در سالن علامه حکیمی مجموعه امام صادق (ع) میبد با حضور علاقمندان و اهل مطالعه برگزار شد.
در این نشست ابتدا استاد انصاری به جایگاه علمی و آثار دکتر شجاعی زند اشاره کرد و ضمن خیر مقدم گویی به ایشان، از حضور ایشان در سال ۷۸ در یزد برای ایراد سخنرانی در موصوع دین و توسعه یاد کرد.
دکتر شجاعی زند با ارئه تعریفی از سه مقوله انسان و دین و ایدئولوژی به یک وجه مشترک در هر سه معنا توجه کرده و محور ها و کارکردها و رویکرد های ایدئولوژیک را هم در تعریف انسان و هم در تعریف دین ثابت ارزیابی کرد.
کارکرد هایی چون مطلق کردن ، شور آفرینی، تمام خواه بودن، موضع دهی، و… را از مشترکات دین و ایدئولوژی دانست و بر این اساس جوهر دین را ایدئولوژیک بر شمرد.
البته وی اذعان کرد که این دریافت به معنای دفاع از هر ایدئولوژی و با هر وضعیتی نباید تفسیر شود. همچنان که دفاعیه ای از عملکرد مطلق ایدئولوژی نیز نباید منظور شود.
ایشان در ادامه سه رویکرد را برای اثبات ایدئولوژیک بودن دین بر شمرد و برای اثبات از طریق رویکرد مفهومی به تفصیل سخن گفت و گفتار در رویکرد پاسخ به شبهات را به دلیل کمبود وقت ناگفته گذاشته و آن را به پرسش ها و پاسخ های حاضران حواله کرد.
در پایان نشست نیز حاضران به طرح پرسش پرداختند.
گزارش تفصیلی سخنرانی دکتر شجاعی زند در این نشست به زودی در سایت ششم قرار خواهد گرفت.

Print Friendly

۲ نظر برای این مطلب

  1. سلام.خسته نباشید به عوامل مجموعه فرهنگی امام صادق.
    بنده مشتاق حضور درکلاس های مجموعه هستم.ازچه طریقی بایدنسبت به برگزاری کلاس ها باخبر شوم؟ممنون.

  2. سلام بر شما و تشکر از توجه شما به مباحث.
    لطفا به شماره
    ۰۹۳۸۶۷۵۵۶۰۸
    پیامک بزنید و درخواست خود را بنویسید.

یک نظر بگذارید