مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

نشست علمی پیرامون شخصیت شیخ کلینی و کتاب الکافی

ارسال شده در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۲

زندگی مشعلداران متعهد همواره بهترین زندگی هاست….

نشست علمی یک روزه پیرامون شخصیت شیخ کلینی و کتاب الکافی در تالا علامه حکیمی مجموعه برگزار می شود. در  این نشست گفتگویی ویژه درباره شخصیت شیخ کلینی و کتاب او و همچنین ارزش ها و چالش ها و نقدهایی که در زمینه این متفکر بزرگ مطرح است، صورت خواهد گرفت. و در ساعت پایانی مراسم تعدادی از پژوهشگران مجموعه چکیده ای از مقاله خود  را  برای حاضران در جلسه گزارش خواهند داد.

هدف اولیه نشست، پاسخگویی به برخی شبهه ها است که در فضای مجازی در ارتباط با کتاب کافی اولین مجموعه بزرگ حدیثی شیعه منتشر می شود. هم چنین کمک به شناخت بیشتر نسل حاضر از جایگاه شیخ کلینی و اثر ماندگار وی که بسیاری هنوز از عمق و زوایای کار سترگ وی چندان آشنا نیستند.

این نشست روز پنج شنبه ۱۸ مهر ماه ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ برگزار خواهد شد.

Print Friendly

۲۴ نظر برای این مطلب

  1. سلام. خواهشا یه جلسه هم برا اون کتاب خرافی (بحار) و او نویسنده دروغپرداز مجلسی بگذارید تا ما بیایم با هم صحبت کنیم. کافی که موثق است و حاشیه آنچنانی ندارد. از بدیهیات گفتن هنر نیست.

  2. سلام. به پیشنهاد شما برای برگزاری نشست های دیگر پاسخ مثبت میدهیم اما اکنون یادآوری این نکته لازم است که نه بحار مجلسی را متفکر و صاحب نظری تا به حال کتاب خرافی دانسته و نه علامه مجلسی را دروغ پرداز. قلم هم مانند زبان است که اگر کنترل نشود زیان خواهد داشت. موفق باشید. (مدیریت سایت)

  3. سلام میخوام نتیجه و واقعیت این بحث رو بدونم. ممنون

  4. سلام شاید برای جناب رهگذر اینها بدیهیاته و گفتنش هنر نیست اما برای ما هم جالب توجه بود ، هم برگزاریش هنره . ضمنا اگه بشه ایشون رو دعوت کرد تا اگه دلیل و سندی داره ارائه کنه ممنون میشیم بدونیم . حرف یا خودش دلیل داره یا گفتنش . از جواب دوستانه و منطقی مدیریت نیز لذت بردم. یا علی

  5. اولا خوشحالم که اینگونه به راحتی جناب رهگذر انتقادشو گفته . بعد از جواب دوستانه و منطقی مدیریت تشکر میکنم و در ضمن نتیجه این بحث و اینکه این حرف از کجا ناشی میشه رو خیلی مایلم بدونم . با تشکر که این محیط رو فراهم کردید.

  6. چه فضای دلنشینی ، منتقد و جواب دهنده راحت در کنار هم. یا علی

  7. با سلام خدمت دوستان. مخصوصا سینا و حسین. مدرک و سندی را که خواسته بودید: مراجعه کنید به مصاحبه شجاع الدین شفا با رادیو تورنتو ( یا بی بی سی).

  8. با سلام. جناب رهگذر نوشته های شفا متاسفانه در اصول و شاخه ها دارای اشتباهات فراوان و روشنی است که نشانگر غیر علمی بودن بیشتر نوشته های اوست. بنابر ایم باید برای برسی و تحلیل انتقادهای وی جدا گانه به بحث و گفتگو نشست. توصیه ی فعلی ما به شما این است که شما سری هم به نوشته های ده ها محقق و پژوهشگر ایرانی و غربی بزنید که به تحلیل زندگی و آثار علامه مجلسی و دیگر بزرگان تاریخ تشیع پرداخته اند. مقاله های دایره المعارفی و تک نگاری ها. موفق باشید.

  9. سلام
    جناب رهگذر ممنون ؛ اما اگه مدرک وسند مکتوبی ارائه کنید ممنون میشم.

  10. جناب مدیریت . من هنوز حرفی نزده ام که اعلام می کنید بی اساس است و اشتباهات فراوان دارد. از اسم شجاع الدین شفا که می ترسید می گویید اشتباهات فراوان!!!
    اما منبع مکتوب: مراجعه کنید ویکی پدیا ذیل علامه مجلسی. از منتقدان ایشان همان بس که دکتر شریعتی و علامه طباطبایی را نام ببریم. همچنین ابو محمد باقر محسن از علمای بنام شیعه و صاحب کتاب معروف اعیان الشیعه. نفر دیگر سید ابولافضل برقعی قمی از روحانیون شیعی که کتابی دارد به نام «تضاد مفاتیح با قرآن» در صفحه ۱۲ و ۱۳٫ مطالعه کنید.

  11. با سلام خدمت همه دوستان
    خیلی خوبه که همینجوری بجای دیگران ، خودمان مسائل را مطرح ، بررسی و حل وفصل کنیم .
    ممنون از همه بخصوص جناب رهگذر و مدیریت .

  12. جناب رهگذر
    ما اعلام کلمه ” بی اساس ” را در جواب مدیریت ندیدیم.
    خدانگهدار

  13. چه توهىن امىز: نوىسنده دروغپرداز مجلسى.!!!

  14. قابل توجه آقای رهگذر :
    درمورد آقای شفا که فرمودید ، در ویکی پدیا که آدرس دادید به این موضوع در توضیح نقش آقای شفا برخوردم : نقش در نکوهش آثار فرهنگ اسلامی و اینکه به نقل از هوشنگ شهابی ؛استاد دانشگاه بوستون ؛ با ذکر منبع اینگونه آورده که : شجاع الدین شفا ، وزیر اعلم ؛ تئوری توطئه های استادانه ای به محوریت علمای شیعه در زمان تبعید بافته است .
    همچنین به نقل از احمد اشرف ؛ از نویسندگان ایرانیکا و استاد ایرانشناسی دانشگاه کلمبیا ؛ و با ذکر منبع ، اظهارات شفا در مورد ارتباط روحانیون شیعه و قدرتهای بزرگ را ” تئوری توطئه ” می خواند . ضمن یاد آوری اینکه بدون قضاوت در مورد درست یا نادرستی آثار ایشان ، تالیفات و آثار زیادی داشته اند .

  15. با سلام . ما نفهمیدیم که بحار ، چقدرش یا کجاش یا کدام مطلبش و به چه سند و دلیلی خرافیه و نویسنده اش دروغپردازه و اینکه
    این نتیجه با بررسی کجای از کتاب بحار و کدام مطلب مجلسی گرفته شده .
    ممنون اگه روشن کنید.

  16. سلام, جواب سوال حسىن رو منم مىخوام بدونم. ممنون

  17. راستی خدمت آقای ali من به ویکی پدیا ذیل علامه مجلسی آدرس دادم، نه شفا. دقت فرمایید

  18. آقای رهگذر عزیز ! اگه از ویکی پدیا نقل میکنید و به آن استناد میکنید ، همون که به قول شما این نظر رو درباره علامه مجلسی داده ، همون منبع درباره شفا هم نظر داده و با ذکر سند . ضمنا این مطلب هم ذیل علامه مجلسی در ویکی پدیا هست که شما اشاره نکردید :” علی شریعتی را از مخالفین بزرگ محمدباقر مجلسی دانسته‌اند . البته وصی تام الاختیار شریعتی محمدرضا حکیمی پس از مرگ او ادعا کرد که من به شریعتی ، قسمت‌هایی از بحارالانوار را نشان دادم و دیدگاه شریعتی نسبت به بحارالانوار و علامه مجلسی تغییر کرد و از من خواست کتبش را ویرایش کنم “.
    به نظر من نمیشه به همین سادگی و بدون بررسی منطقی ، یک مجموعه بزرگ دینی و یک عالم برجسته را زیر سوال برذ هرچند که انتقاداتی هم نسبت به آن وجود داشته باشد .
    امیدوارم متخصصین این رشته ابهامات را برطرف کنند . با سپاس Ali

  19. مثل اینکه داره به یک جاهایى میرسه. به نظر من زحمات این عالم را نمیتوان نادیده گرفت, اونهم در شرایطى که خیلى از دانشمندان گذشته را که نظرات کاملا اشتباهى هم داشته اند, کمتر صاحب نظرى آنها را دروغپرداز و اثرشان را خرافى میداند . ممنون

  20. جاهاى دیگه یکى چندتا داستان مینویسه, چه جورایى و به چه عناوینی ازش تجلیل میکنند.

  21. سلام جناب مدیریت از چی می ترسید که دیدگاه من رو تایید نمی کنید و به نمایش نمی گذارید. پس بدون آقای مجلسی هم یکی مثل شما بوده. او در آن زمان سانسور حقیقت می کرده و شما که امروزی ترید حقایق را به صورت الکترونیکی این کار رو می کنید. جزاکم الله خیرا. مثل همون هایی که تو سوریه می رند جنگ اسراییل شهید بشند، شما هم اینطوری از اسلام دفاع کنید تا به بهشت برید. ولی بدونید اسلام رو باید از قرآن یافت و نهج البلاغه، نه اون خرافاتی که بعد از صفویه بافته اید.

  22. جناب رهگذر
    با سلام. قضاوت عجولانه کرده اید. باید برای سخن خود فرصت پاسخ دیگران را نیز در نظر بگیرید. تجربه های زندگی شما را صبور خواهد کرد و تندی زبان و نوشتۀ شما را ان شالله خواهد کاست. نرمخویی و مدارا از اخلاق شیعی ماست. موفق باشید.

  23. حتما کتاب از کلینی تا خمینی شفا را هم بخوانید. مخصوصا بخش بحار

  24. سلام خدمت همه دوستان

    اگر جناب رهگذر روشن کنند که چه چیزی را قبول دارند و اینکه بر چه مبنایى حاضرند نظر داده و بحث کنند , لطف کرده اند.
    ممنون

یک نظر بگذارید