مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجت‌الاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […]

تدوین بزرگداشت نامه آیت الله سید جعفر سیدان

نویسنده: ن. الف
ارسال شده در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰

حجت الاسلام انصاری در گفتگویی با سایت ششم از تهیه و تدوین بزرگداشت نامه ای در تکریم استاد برجسته مکتب معارفی خراسان حضرت آیت الله سید جعفر سیدان خبر داد. ایشان با تبریک در مورد آغاز به کار سایت ششم و آرزوی موفقیت برای همه دست اندرکاران این مجموعه، گفت: تدوین این بزرگداشت نامه به خواستاری استاد علامه محمد رضا حکیمی بوده و تا کنون بخشی از اقدامات لازم برای انجام این مهم صورت گرفته است.

      

ایشان ضمن تأکید بر اهمیت نظریه “تفکیک و نقش آیت الله سیدان در زمینه گسترش و تثبیت مبانی مکتب معارفی خراسان، افزود تهیه فهرستی از استادان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و ارسال دعوت نامه فراخوان مقاله برای آنان از جمله کارهای به عمل آمده است. اکنون توفیق این اقدام فرهنگی شایسته نصیب مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد گردیده و به یاری خدا و لطف نویسندگان فرهیخته و متعهد و با نظارت و هدایت استاد علامه حکیمی در سال جاری تهیه و تدوین و سپس منتشر خواهد شد.

در بخشی از این فراخوان آمده است: مکتب معارفی خراسان، در سده معاصر جایگاهی ویژه در حوزه تشیع یافته است. بی تردید تلاش مشعل داران متهور و سپس شاگردان و تلاشگران در این عرصه نقش بزرگی در گسترش مکتب داشته است. در این سال ها آیت الله سیدان به حقیقت ادامه دهنده راه استاد بزرگ خود آیت الله شیخ مجتبی قزوینی در مقوله «نقد فلسفی» و «نگرش اجتهادی و دوری از تقلید در مسائل فلسفی» و «تبیین و تدوین مبانی و مسائل مکتب تفکیک» بوده اند.

پاسداشت تلاش های چندین ساله و مجاهدت‌های مشفقانه او در برافروختن «مشعل معرفت» و شعله ور ساختن جان‌های مشتاقان از شعله‌های وادی طور و مشکات سخنان اهل بیت(ع) تقدیری شایسته را می طلبید که جای آن بسی خالی می نمود. از این رو استاد علامه حکیمی در سفر اخیر به یزد (اول اریبهشت ۹۰)، امر تدوین بزرگداشت نامه ای به نام ایشان را تکلیف کردند و انجام آن را خواستار شدند و بزرگوارانه با همه اشتغالات لازمی که داشتند، حدود کار را معین و اصول و فصول آن را یادداشت و بر انجام این مهم تأکید بسیار نمودند.

اکنون به پشت گرمی این تکلیف خجسته، مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد در نظر دارد مجموعه مقالاتی را در بزرگداشت استاد برجسته مکتب معارفی خراسان، عالم محقق خبیر، ناقد فلسفی بصیر، آموزگار معارف حقّه الهیّه، و معلم الهیّات قرآنی ـ اوصیائی، آیت الله حاج سید جعفر سیّدان خراسانی، سامان داده و منتشر کند. این مجموعه دربردارنده مقالاتی مفید از نویسندگان و صاحب نظران در حوزه مکتب تفکیک و علوم اسلامی خواهد بود و به یاری خداوند با نظارت و مقدمه استاد علامه حکیمی به انجام خواهد رسید. موضوع مقالات در سه محور دسته بندی می شود:

محور اول: بررسی زندگی، آثار و شیوه های ایشان در تبیین مبانی مکتب

محور دوم: موضوعاتی چون؛ کتاب شناسی مکتب تفکیک،  نقد فلسفی در مکتب تفکیک، جریان شناسی تفکیک، سیر جریان نقد تفکیک، و…

محور سوم: مقالات علمی و مناسب با محتوای بزرگداشت نامه(در زمینه علوم اسلامی)

فرصت ارسال مقالات، تا پایان دی ماه ۱۳۹۰ اعلام شده است.

آدرس پستی: یزد، میبد، میدان هلال احمر، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) گروه پژوهش.

 

تلفن: ۱-۷۷۵۲۷۰۰-۰۳۵۲

ایمیل: Emamsadegh.meybod@yahoo.com

 

Print Friendly

یک نظر برای این مطلب

  1. کمتر روزی باشد که استاد عزیزم را دعا نکنم

یک نظر بگذارید